האם היהדות גזענית?


ה שאלה. האם היהדות גזענית?

תשובה. לא. שההגדרה של גזענות היא שעם אחד מתנשא על עם אחר ומחשיב אותו כנחות ביחס אליו, ולכן לא יכול להיות כמותו. ודבר זה אינו נכון ביחס ליהדות שהרי היהדות נותנת אפשרות לגוי להתגייר אם ירצה, וכן מחזיקה אותו כחסיד אומות העולם אם שומר שבע מצוות בני נח, אף שנשאר גוי. ואין עוד דת בעולם שסוברת שעם אחר יכול להשאר כמו שהוא, ויקבל שכרו.

אלא שהגויים שונאים את עם ישראל שהלכה היא "עשיו שונא ליעקב", ואמרו חז"ל (שבת פט.) הר 'סיני' שמו כך, שרומז שירדה שנאה לעם ישראל מאומות העולם עליו. ואילו אנו עם ישראל מצווים לעשות פעולות רבות מפני דרכי שלום. ואחד מתפקידי המשיח יהא לשים שלום בעולם.

מקורות: היהדות תולה את היחס לאדם לפי מעשיו, ולכן אין היהדות מחשיבה את היהודי כיותר נעלה מהגוי כאדם, אלא לפי מעשיו. כפי שכתוב בתנא דבי אליהו (רבה פרשה י) "מעיד אני עלי את השמים ואת הארץ, בין גוי ובין ישראל בין איש ובין אשה בין עבד בין שפחה הכל לפי מעשה שעושה כך רוח הקודש שורה עליו". ואדרבא התורה מצווה לאהוב כל בריה ואפילו גוי (שערי קדושה חלק א שער ה). 
ולכן יהודי שישמור תרי"ג מצות או גוי שיקיים שבע מצות בני נח ויזכה על ידי כך לעולם הבא, יש לכבדם. ומאידך יהודי בעל עבירות, מצוה על פי התורה לשנוא אותו כמו שכתוב בתהלים (קלט, כא) "הלוא משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט. תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי", ולקיים בו "ובערת הרע מקרבך" (דברים יז, ז) וכן בגוי בעל עבירות. ואף שליהודי ישנם מעלות מסוימות יותר מגוי, כגון ביישנים רחמנים גומלי חסדים, מכל מקום, הכל תלוי במעשיו של האדם. 
נמצא שהיהדות אינה נגד גוים ולא שונאת אותם וגם שכתוב "ונתתיך לאור גוים" (ישעיהו מט, ו) אין זה מהתנשאות, אלא מנקודת מחוייבות, לתת דוגמא אישית כלפי הגויים בהתנהגותנו הנעלה. 
ישנם אנשים המנסים להכפיש את היהדות כאילו היא מתנשא מעל הגויים שונאת אותם מזלזלת בהם וכיוצ"ב. שורש התנהגות זו נובעת מרגשי נחיתות ושנאת הדת, ובגויים זה נובע מקנאה ושנאה היהדות. אנשים אלו מסתמכים על פסוקים בתורה ומאמרים בחז"ל שמראים שלעם ישראל ישנם מעלות מיוחדות, וכפי שכתוב בתורה "כי עם קדוש אתה לה' אלהיך בך בחר ה' אלהיך להיות לו לעם סגולה מכל העמים אשר על פני האדמה" (דברים פרק ז, ו. וכן בדברים יד, ב) וכן כתוב "וה' האמירך היום להיות לו לעם סגולה כאשר דבר לך ולשמר כל מצותיו" (דברים כו, יח). ואמנם אכן בחר בנו להיות עם סגולה, אך אין זה אומר שאנו מזלזלים באומות העולם, או שונאים אותם או מצווים להרוג אותם. אלא ההיפך הוא הנכון, מחמת החיבה שחיבב אותנו הקב"ה אנו מצווים להיות אור לגוים, ולתת דוגמא אישית. ועל ידי קיום המצות אנו מצווים להעלות את כל העולם יחד עמנו, וללמד אותם לקיים שבע מצות בני נח שתכליתן היא שלא ישחיתו את העולם, שלא ירצחו לא יגנבו לא ינאפו ועוד. 
ואדרבא, אמרו חז"ל במשנה אבות (ג, יד) חביב אדם שנברא בצלם חבה יתירה נודעת לו שנברא בצלם שנאמר (בראשית ט) "בצלם אלהים עשה את האדם". וכללו במילים אלו את כל בני האדם בעולם. וכתב רבי חיים ויטאל בספרו שערי קדושה (חלק א שער ה) ויאהב את כל הבריות אפילו גויים (ועיין במדרש שמואל אבות ג' בשם רבי חיים ויטאל). וכתב בספר בענף עץ אבות (עמ' א) דאיתא בסנהדרין (נט.) מניין שאפילו נכרי ועוסק בתורה שהוא ככהן גדול, דהיינו בשבע מצוות שלו. וכן ציין דיש צדיקים באומות, שהאומות מתקיימים עליהם דאמר רבי יהודה אומר אלו שלשים צדיקי אומות העולם שאומות העולם מתקיימים עליהם (חולין צב.). ע"כ. הרי שהתורה מחשיבה מאוד את הגויים המקיימים את מצוות הקב"ה. 
אלא שלצערנו הגויים שונאים את עם ישראל כפי שאמר רבי שמעון בן יוחאי "הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב" (הובא ברש"י בראשית פרק לג, ד והוא מספרי פיסקא סט). וכן אמרו חז"ל "מאי הר סיני הר שירדה שנאה לאומות העולם עליו" (שבת פט.) ופירש רש"י על שלא קבלו בו תורה. ומכאן השתרש אצל רבים שנאה כללית לגויים. אבל עלינו להזהר לא להתגרות בגויים, ואלה מהם שחפצים שלום עלינו לעשות עימם שלום. ואין בעולם כלי מחזיק ברכה כמו השלום. ולכן חכמים קבעו בסוף התפלה ברכת המברך את עמו ישראל בשלום וכן בסיום שמונה עשרה עושה שלום במרומיו יעשה שלום עלינו. וכן בסיום ברכת כהנים מברכים וישם לך שלום. שאין בעולם מציאות טובה יותר כמו בזמן יש שלום. ותפקיד המשיח הוא לעשות שלום בעולם כמבואר ברמב"ם (הלכות מלכים יב, ב) והמשיח אינו בא אלא לשום שלום בעולם. ע"כ. ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום (תהלים כט, יא). ולכן כל מי שבידו לעשות שלום בעם ישראל ביננו לבין עצמנו וכן בין עם ישראל לבין אומות העולם, עליו להשפיע על כך. ודי למבין.