כיצד צריכים להתייחס האיש לאשתו והאשה לבעלה?


ו שאלה. כיצד צריכים להתייחס האיש לאשתו והאשה לבעלה?

תשובה. הרמב"ם כלל במילים קצרות כיצד צריכים בני הזוג לנהוג אחד בשני: "צוו חכמים שיהיה אדם מכבד את אשתו יותר מגופו ואוהבה כגופו, ואם יש לו ממון מרבה בטובתה כפי הממון, ולא יטיל עליה אימה, ויהיה דיבורו עמה בנחת ולא יהיה עצב ולא רוגז. 

וכן צוו חכמים על האשה שתהיה מכבדת את בעלה ביותר, ותעשה כל מעשיה על פיו ומהלכת בתאות לבו, ומרחקת כל שישנא. וכן צוו חכמים על האשה שתהיה צנועה בתוך ביתה, ותתרחק מן הכיעור ומן הדומה לכיעור". עכ"ל. 

נמצא שהעיקר הוא כבוד הדדי, והתחשבות מירבית בצרכי בת/ן הזוג. מתוך מודעות עצמית, אם ההתנהגות שלו נוחה לצד השני, לדוגמא: אף להיות עצב או רוגז, משפיע על הצד השני וגורם לו חוסר נעימות וכיוצ"ב, ותן לחכם ויחכם עוד. והרמב"ם הבטיח שבדרכים אלו יהיה ישובן נאה ומשובח.

מקורות: ובענין החיוב של הבעל לכבד את אשתו ביותר כן ביאר הרמב"ם (הלכות אישות טו, יט): וכן צוו חכמים שיהיה אדם מכבד את אשתו יתר מגופו ואוהבה כגופו, ואם יש לו ממון מרבה בטובתה כפי הממון, ולא יטיל עליה אימה יתירה ויהיה דיבורו עמה בנחת ולא יהיה עצב ולא רוגז. וזה הוא דרך בנות ישראל ובני ישראל הקדושים הטהורים בזיווגן, ובדרכים אלו יהיה ישובן נאה ומשובח. ע"כ. 
ובענין שהאשה צריכה לכבד את בעלה, מבואר ברמב"ם (הלכות אישות, טו, כ): צוו חכמים על האשה שתהיה מכבדת את בעלה ביותר, ותעשה כל מעשיה על פיו, ומהלכת בתאות לבו, ומרחקת כל שישנא. וכן צוו חכמים על האשה, שתהיה צנועה בתוך ביתה, ולא תרבה בשחוק וקלות ראש בפני בעלה, ולא תמנע מבעלה כדי לצערו עד שיוסיף באהבתה, אלא נשמעת לו בכל עת שירצה, ותזהר מקרוביו ובני ביתו כדי שלא יעבור עליו רוח קנאה, ותתרחק מן הכיעור ומן הדומה לכיעור. ע"כ. נמצא שכל צד צריך לכבד את הצד השני ביותר. וכל צד צריך לדאוג שיהיה טוב ונעים לצד השני כפי רצונו. ונלמד עוד מדברי הרמב"ם הללו, שברור שהנהגה הפוכה אינה נכונה כלל, שלא יחשוב מה יכול לקבל מהצד השני, אלא מה יכול לתת. 
בענין מה שכתבנו שיש לאדם להיות במצב של מודעות עצמית כגון שלא עצב או רוגז, שגם התנהגות לא נכונה שאינה פוגעת ישירות בצד השני, לבסוף גורמת לצד השני חוסר נעימות. דבר זה הוא חשוב עד מאוד כשאדם מעונין לבנות בית נאמן בישראל. שכשאדם יש לו מודעות עצמית, אז מתבונן על מעשיו, כביכול כאדם המתבונן מהצד, ובכך שם ליבו לסוגי התנהגויות המפריעות מאוד לצד השני. ולכן על האדם מידי פעם להתבונן בעצמו ולהגביר בכך את המודעות העצמית. וראה בתשובה להלן, מה הגדרותיה ועד כמה היא חשובה לחיי נישואין תקינים וכן לחיים תקינים באופן כללי, כיצד להגביר אותה, וכן דוגמאות בענין.