האם יש חובה להאמין שיבוא המשיח?


ב שאלה. האם יש חובה להאמין שיבוא המשיח?

תשובה. כן. שהוא אחד מעיקרי הדת והכופר בכך כופר בתורה ובנביאים ובמשה רבינו.

מקורות: כך כתב הרמב"ם (הלכות מלכים יא, א): המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה, ובונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל, וחוזרין כל המשפטים בימיו כשהיו מקודם, מקריבין קרבנות, ועושין שמיטין ויובלות ככל מצותה האמורה בתורה, וכל מי שאינו מאמין בו, או מי שאינו מחכה לביאתו, לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבינו, שהרי התורה העידה עליו "ושב ה' אלהיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלהיך שמה. אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלהיך ומשם יקחך" (דברים ל, ג). ואלו הדברים המפורשים בתורה הם כוללים כל הדברים שנאמרו על ידי כל הנביאים, אף בפרשת בלעם (במדבר כז, יז) ניבא בשני המשיחים, במשיח הראשון שהוא דוד שהושיע את ישראל מיד צריהם, ובמשיח האחרון שעומד מבניו שמושיע את ישראל מיד בני עשו, ושם הוא אומר "אראנו ולא עתה" זה דוד, "אשורנו ולא קרוב" זה מלך המשיח, "דרך כוכב מיעקב" זה דוד, "וקם שבט מישראל" זה מלך המשיח, "ומחץ פאתי מואב" זה דוד, וכן הוא אומר "ויך את מואב וימדדם בחבל" (שמואל ב, ח). "וקרקר כל בני שת" זה המלך המשיח שנאמר בו "ומשלו מים עד ים" (זכריה ט, י). "והיה אדום ירשה" זה דוד, שנאמר "ותהי אדום לדוד לעבדים" (שמואל ב, ח) "והיה ירשה" (במדבר כד, יח) זה המלך המשיח שנאמר "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו והיתה לה' המלוכה" (עובדיה א, כא). עכ"ל. 
וכן כתב הרמב"ם בפירוש המשניות (סנהדרין י, א) בענין שלשה עשר עיקרי האמונה: והיסוד השנים עשר ימות המשיח, והוא להאמין ולאמת שיבוא ואין לומר שנתאחר אם יתמהמה חכה לו, ואין לקבוע לו זמן, ולא לפרש את המקראות כדי להוציא מהן זמן בואו, אמרו חכמים תפוח דעתן של מחשבי קצין. ולהאמין בו מן הגדולה והאהבה ולהתפלל לבואו בהתאם למה שנאמר בו על ידי כל נביא, ממשה ועד מלאכי. ומי שנסתפק בו או זלזל בענינו הרי זה מכחיש את התורה שהבטיחה בו בפירוש בפרשת בלעם ואתם נצבים. ומכלל היסוד הזה שאין מלך לישראל אלא מדוד ומזרע שלמה דוקא. וכל החולק בענין המשפחה הזו הרי זה כפר בה' ובדברי נביאיו. ע"כ. 
הרי שהאמונה בביאת המשיח היא חלק מעיקרי האמונה וכל שאינו מאמין בה, הרי הוא ככופר בתורה.