איזה מגרעות יש בעישון סגריות?


ז שאלה. איזה מגרעות יש בעישון סגריות?

תשובה. העישון מזיק ומסוכן מאוד, ועלול להביא למחלות נוראות ולסכן את בריאותו של האדם, ויש בזה בזבוז ממון, ועל הכל ביטול תורה. וכן נדבק בפיו, בידיו ובבגדיו ריח שאינו נעים לסביבה, שזה כשלעצמו דבר שלילי וכן יכול להוות מכשול בפרק השידוכין ובשלום הבית בהמשך. ולכן לא יתחיל בהרגל רע זה, ואם התחיל יפסיק שעה אחת קודם. כן כתבו החפץ חיים, האגרות משה, היביע אומר, הציץ אליעזר, השבט הלוי ועוד. 

וזה לשון בעל המשנה ברורה (ליקוטי אמרים פרק יג) "המרגיל עצמו בעישון סיגריות, עובר על "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" (דברים ד, טו), ועתיד הוא ליתן את הדין, כי הרופאים גזרו אומר שהעישון מחליש כוחותיו של האדם, ולפעמים נוגע הדבר גם בנפשו". ואם בזמנו אמר כך, כל שכן כיום, שידוע ומפורסם שמסוכן לבריאות.

מקורות: בעבר חשבו שעישון סיגריות בריא לגוף כמו שכתב הפני יהושע (שבת לט.) "שמותר לעשן סיגריות ביום טוב, אף על פי שלא כולם מעשנים, חשיב שוה לכל נפש כיון דהעישון הוא לבריאות הגוף לעכל המזון ולתאות המאכל". ע"כ. וכ"כ בספר אורחות חיים (סימן תפא) ובאשל אברהם (סימן תקסז). אך כיום ברור בכללותו שהעישון מזיק לבריאות, ולכן גדולי ישראל יצאו חוצץ נגד השימוש בסיגריות. 
וכן כתב בשו"ת יחוה דעת (חלק ה סימן לט) יש להימנע מעישון סיגריות בכלל בכל ימות השנה, לאחר שנתפרסם ברבים שלפי דעת גדולי הרפואה והמדע בזמנינו, העישון מזיק ומסוכן מאוד, ועלול להביא למחלות נוראות ולסכן בריאותו של האדם. שומר נפשו ירחק ממנו. וכבר הזהירה התורה ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. ושומע לנו ישכון בטח. והמשנה ברורה בספרו ליקוטי אמרים (פרק יג) כתב, שהמרגיל עצמו בעישון סיגריות, עובר על ונשמרתם מאד לנפשותיכם, ועתיד הוא ליתן את הדין, כי הרופאים גזרו אומר שהעישון מחליש כוחותיו של האדם, ולפעמים נוגע הדבר גם בנפשו. ע"כ. וכל שכן בזמנינו שהוברר הדבר על ידי הרופאים שיש סכנה בעישון סיגריות. ולכן פסק בשו"ת השבי"ט חלק ג' (דף קלד:) "לאסור בהחלט העישון". ועל כל פנים בודאי שיש להזהר בזה. ויש להזהיר גם את הגדולים על הקטנים. ובפרט המשגיחים בישיבות, שומרי משמרת הקודש, עליהם לפקוח עיניהם על תלמידי הישיבות לבל ירגילו עצמם בכך, וכמו שכתב הרמב"ם (הלכות דעות ד, א): הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי עבודת ה' הוא, שהרי אי אפשר שיבין או ידע דבר בידיעת הבורא והוא חולה, לפיכך צריך האדם להרחיק עצמו מדברים המאבדים והמזיקים את הגוף, ולהנהיג עצמו בדברים המבריאים והמחלימים. ע"כ. גם בשו"ת אגרות משה (כרך ה יו"ד סי' מט) כתב, שאף שקשה לומר שאסור לעשן סיגריות, מכיון שדשו בזה רבים, ועל זה נאמר שומר פתאים ה' (שבת קכט.) מכל מקום מכיון שיש חשש למחלות קשות למעשנים בודאי שמן הראוי להזהר מזה. עכ"ל יחוה דעת. 
וכ"כ בשו"ת יביע אומר (חלק ה או"ח סימן לט ס"ק ג) "דבזמנינו שנתפרסמה ברבים חוות דעת רפואית מגדולי הרופאים והחוקרים שעישון הסיגריות מזיק מאד, ועלול להביא לידי חולי סרטן הריאות ח"ו, ובחנו זאת במחקר יסודי מעמיק וא"כ אין העישון טוב לבריאות אלא להיפך". ע"כ. וכ"כ בשו"ת יביע אומר (חלק י או"ח סימן נה ס"ק טו) "עצה טובה קמ"ל שלא לעשן סיגריות כלל אפילו בימי החול, מכיון שנתברר ע"פ הרופאים שהעישון מביא מחלות מסוכנות, שומר נפשו ירחק מהן". 
וכן כתב בשו"ת שבט הלוי (חלק י סימן רצה) אשר נשאלתי לחוות דעתי דעת תורה בענין מנהג העישון סיגרים וסיגריות וכו' אשר כידוע הם המזיקים הגדולים לבריאות הגוף. א. לשון הרמב"ם (הלכות רוצח ושמירת הנפש יא, ה) "הרבה דברים אסרו חכמים מפני שיש בהם סכנת נפשות וכל העובר עליהם ואומר הריני מסכן בעצמי ומה לאחרים עלי, או איני מקפיד על כך מכין אותו מכת מרדות". ובכלל הדברים מיני מאכל ושתיה שאסרו חכמים מפני ספק סכנת נפשות שחשבם שם הרמב"ם, ובריטב"א (שבועות כז.) כתב, "המאכלים המזיקים הגוף הם בכלל איסור תורה לאוכלו משום השמר לך ושמור נפשך מאד". ולכן על חכמי הזמן להריע ולעורר על הסכנה העצומה המונחת בעישון סיגריות, דבר שנתברר בחקירה ודרישה למעלה כל ספק שמאות אלפים מתים טרם זמנם בעישון סיגריות, וכן ידוע מאד שגורם גדול למחלה החמורה בריאות וגם בלב, ועוד הרבה כיוצא בזה, כאשר יוצא מדו"ח הרופאים מכל מדינות העולם. על כן ברור להלכה דאיסור גמור להתחיל בעישון בימי הבחרות וגיל צעיר, ועל ההורים ומורים ומחנכים מוטל חוב גמור על פי התורה למנעם מזה. וכל מי שכבר הרגיל עצמו למנהג לא טוב הזה, ישתדל מאד למען עתידו לרדת מזה בהדרגה ואז טוב לו. וחלילה לעשן במקומות ציבורים שגם הריח בעצמו הוא מזיק גמור כאשר נתבאר בחקירה. עכת"ד. 
וכ"כ בשו"ת ציץ אליעזר (חלק טו סימן לט) "העישון עלול ממש לקצר את החיים ח"ו, וישנם מספרים מבהילים מהסטטיסטיקה המתפרסמת מדי פעם המצביעה ומראה באצבע על התוצאות החמורות ביותר מריבוי העישון, ואשר בכנפיה השטניים נופלים קרבנות לרוב, והרבה יותר מעשרות אלפים ורבבות אנשים ברחבי העולם באים עליהם כתוצאה מזה בשטחי הגוף ואיברים השונים ובעיקר באברי הנשימה והריאות, גידולים ממאירים, וכן, נפחת הריאות, וכן ברוכיטיס כרונית, המזיקים ללב ולכלי הדם וגורמים התכווצויות בקיבה ובמעיים, ועוד ועוד, עד כי הרופאים גזרו אומר כי העישון הוא הקוטל הראשון של האנושות. לאור זה בנידון שלפנינו אשר בעיקר בעשרות השנים האחרונות לאור המחקרים המדעיים והרפואיים השונים נתגלו בממדים מבהילים הזקי הגוף המרובים והמסוכנים אשר העישון גורם בכנפיו, והתודעה הזאת גם יצאה כבר טבעה בעולם עד כדי כך שבכמה מדינות גדולות ועצומות יצא החוק מאת ממשלותיהם על חובת ציון אזהרה על כל חפיסת סיגריות האומרת "הרופא הממשלתי הראשי מזהיר את המעשנים שהעישון מסכן את בריאותם ומזיק לה". ואני קורא כעת דו"ח ממשלתי אמריקאי, ומטעם הרופא האמריקאי הראשי שהתפרסם דוקא השבוע בכתב עת האומרת יותר ממאה אלף אמריקיים ימותו השנה מסרטן בגלל שעישנו סיגריות וכן כי עישון סיגריות הוא כיום הגורם העיקרי לתמותה ממחלת הסרטן בארה"ב ושאין פעולה בה יכול אדם לנקוט על מנת להוריד את סכנת הסרטן בצורה יותר אפקטיבית השפעתית מאשר הפסקת העישון. אם כן בודאי ובודאי שאבסורדי הוא להעלים עין מכל זה ולהפטיר כלאחר יד ולומר כי גם על כגון זה נאמר שומר פתאים ה'. באשר על כן נלענ"ד שיש מקום נרחב לאסור את העישון על פי ההלכה, וביחוד להורות בזה איסור מנע, היינו למנוע עישון אצל אלה שעדיין לא התמכרו להרגל זה של העישון שאז קשה כבר הפרישה ומזיקה ג"כ לפעמים לעצביו וכדומה וזקוק למאמצים גדולים כדי לפרוש מהרגלו, ואשר למעשה הוא צריך אעפ"כ לפרוש בכל הדרכים והאמצעים. ע"כ. 
וכן כתבו בכתב עת אסיא (חלק א עמ' 279-282) ד"ר ב. הרשקוביץ ופרופ' ר. קטן שככל שמעשן שנים רבות יותר, כך גדול הסיכוי לחלות בסרטן הריאות. רח"ל. 
וישנם בחורי ישיבות שבתחילה מעשנים מעט סיגריות, אך לאחר זמן הגוף מתרגל לעישון וקשה להם להפסיק בהרגל רע זה. ולכן העצה היא שלא להתחיל כלל לעשן, ואפילו לא מעט, לא בפורים, או בחתונה של חבר וכדומה, שיש בזה משום עצת יצר הרע. 
מעבר לכך יש בעישון גם משום ביטול תורה, שבעבר חשבו שהעישון מוסיף לאדם ריכוז. אך דבר זה מופרך שהרי רבים מגדולי ישראל לא עשנו והיו מעיינים ושקדנים גדולים, ואדרבא, השימוש בסיגריות גורם לאדם ביטול תורה רב, הן בזמן העישון והן בזמן שהולך לרכוש את הסיגריות. ובנוסף יש בעישון משום בזבוז כסף ללא תועלת. וכן העישון גורם לריח סרוח בפיו וכן בגופו, ודבר זה כשלעצמו הוא שלילי, וכן ידוע שישנם נערות רבות שפוסלות שידוך, רק בגלל דבר זה. ומכל הני טעמי יזהר לא להמשך אחר עצת היצר, ולא יתחיל בעישון, ואם התחיל יפסיק מיד. ובמכתב מאליהו (חלק א עמ' 79, 111, 225) כתב שהעישון מזיק לבריאות, וביאר שם עד כמה היה קשה לו להפסיק בזה מאחר והתרגל בכך. ושנתיים לאחר כתיבת המאמר החליט להפסיק ההרגל לגמרי ושוב לא עישן אף פעם. ואם בארזים נפלה שלהבת מה יאמרו אזובי הקיר, ולכן לא יתחיל כלל בדבר רע זה, שלא יתרגל ואז יקשה עליו מאוד להפסיק. 
אחר כך ראיתי שכתב בענין עישון הסיגריות בספר בנין עולם (עמ' יב) לסטייפלער זצ"ל "מצא היצר הרע תחבולה איך ללכוד בני אדם בעון ביטול תורה והוא עישון סיגריות ופייפ, שחוץ מזה שהם מזיקים לגוף כידוע עוד גורמים היזק לנשמתו בביטול תורה, כי האדם המעשן יבלה לכל הפחות חצי שעה ביום וכשנתרגל בזה כבר קשה לו להמנע, ולפעמים באם יחסר לו יבלה כמה זמן שילך ויבקש מזה לזה עד שימצא. ואם כן במשך שנה כשיצטרפו אלו השעות יחסרו לו כמה מאות שעות שעברו עליו בביטול תורה. ואם בן תורה יחשוב בנפשו כמה עשרות אלפי אלפים מצוות יכולים להתקבל בשנה אחת כשישמור כוחותיו ועתו שלא יבוטל בחינם. וידעתי שישיבו הרבה, אנוסים היינו שלא היה בכחנו להמנע מזה. אבל השאלה תהיה מי גרם להם שתהיו אנוסים הלא אתם בעצמכם גרמתם לזה כי לולא התרגלתם מקודם כי אזי נקל היה לכם להמנע מזה. ומהר"ש מבעלז בימי נעוריו נהג גם כן להעלות עשן, פעם אחת בהיותו עוסק בתורה ראה איך שאחד מבני הנעורים ניקה הפייפ ובעוד שתיקן כל זה למד מהר"ש דף גמרא. ואחר ראותו זאת אמר: אם הכלי הזה יוכל לבטל אותי מדף גמרא לא יבוא עוד בפי, ומאז והלאה לא לקח אותו לעולם". וישמע חכם ויוסף לקח.