האם יש עם נוסף בעולם, מלבד עם ישראל, שהיתה לו התגלות אלוהית לכל העם, או שטוען שהיתה לו התגלות אלוהית כזו?


א שאלה. האם יש עם נוסף בעולם, מלבד עם ישראל, שהיתה לו התגלות אלוהית לכל העם, או שטוען שהיתה לו התגלות אלוהית כזו?

תשובה. לא. שרק לעם ישראל היתה התגלות אלוהית לכל העם. וחוו התגלות אלהית של מעמד הר סיני. ושמעו מפי הגבורה "אנכי ה' אלהיך" וכן "לא יהיה לך אלהים אחרים על פני" (שמות כ, ב).

ומלבד שידוע שאין עוד עם ששמע התגלות אלוהית כלפי כל העם, גם התורה מעידה על כך, כמו שכתוב בתורה הקדושה "כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ ולמקצה השמים ועד קצה השמים. הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמוהו. השמע עם קול אלהים מדבר מתוך האש כאשר שמעת אתה ויחי. או הנסה אלהים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסות באותות ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה ובמוראים גדולים ככל אשר עשה לכם ה' אלהיכם במצרים לעיניך. אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו" והסביר שם רש"י "כשנתן הקב"ה את התורה פתח להם שבעה רקיעים. וכשם שקרע את העליונים כך קרע את התחתונים. וראו שהוא יחידי, לכך נאמר אתה הראת לדעת" דהיינו שבמעמד הר סיני לא די שהבינו שה' הוא האלהים, אלא ראו זאת בחוש. 

מקורות: הדבר ידוע בכל העולם שאין עוד עם שהיתה לו התגלות אלוהית לכל העם, ואין שום עם בעולם שטוען זאת. וכן מעידה התורה הקדושה "כי שאל נא לימים ראשונים וכו'. מן השמים השמיעך את קלו ליסרך ועל הארץ הראך את אישו הגדולה ודבריו שמעת מתוך האש. ותחת כי אהב את אבותיך ויבחר בזרעו אחריו ויוצאך בפניו בכחו הגדול ממצרים. להוריש גוים גדולים ועצומים ממך מפניך להביאך לתת לך את ארצם נחלה כיום הזה. וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד. ושמרת את חקיו ואת מצותיו אשר אנכי מצוך היום אשר ייטב לך ולבניך אחריך ולמען תאריך ימים על האדמה אשר ה' אלהיך נתן לך כל הימים" (דברים ד, לב-מ). הרי שהתורה מעידה שאין שום עם בעולם שהיה לו מעמד כמו מעמד הר סיני, כאמור. ולאחר מתן תורה אם יבוא אדם ויעשה נסים גלויים לעיני כל העם, עם כל זאת אין לו רשות לחדש דת חדשה ומתתו בחנק, שהקב"ה אינו אדם, שיכזב וישנה את הברית והחוקים שקבע כמבואר ברמב"ם (הלכות יסודי התורה פרק ט הלכה א). 
ומסביר הרמב"ם (הלכות יסודי התורה ח, א) שהאמונה במשה כנביא ה', היא ממה שראינו בענינו והיינו נוכחים במעמד הר סיני כמבואר בתשובה לעיל. ואם נתבונן בדתות הגדולות בעולם, נראה שאינן מסתמכות על עדות של עם שלם שהיה לו מעמד הר סיני. שהרי הנצרות שהיא הדת הגדולה בעולם (ומאמינה שהיה מעמד הר סיני כמבואר בהמשך) מסתמכת על כך שיש"ו אמר שהתעבר בו האל. ואין לדבר זה אף עדות. אלא שלאחר מכן עשה מופתים על ידי שמות קודש, לעיני אנשים, ועל סמך זה החלו להאמין בו. אבל אין הנצרות טוענת שהיתה להם התגלות כלפי כל העם. ואדרבא, הנצרות מאמינה שהתורה ומעמד הר סיני שבו הקב"ה התגלה לעם ישראל הם אמת. אלא שטועים לחשוב שכביכול הקב"ה החליף אם העם הנבחר. וכן האסלם שהיא הדת השניה בגודלה בעולם (ומאמינים שהיה מעמד הר סיני כמבואר בהמשך) אינם טוענים שהיתה להם התגלות כלפי כל העם. אלא מוחמד אמר שהיה במערה והמלאך גבריאל נתן לו קוראן. ואין לזה שום עדות נוספת. אלא אדרבא מאמינים שהיה מעמד הר סיני לעם ישראל, ורק טועים לחשוב שהנביא האחרון הוא הנביא שלהם. הדת השלישית בגודלה בעולם היא הינדוהיזם, והם עובדי אלילים, וגם אינם אומרים שהיתה להם התגלות כלפי כל העם. אלא מנהיג ביניהם טוען שהפסל שלו הוא האמיתי. וביניהם עצמם יש מחלוקת לאיזה פסל לעבוד. וכן הלאה אם נבדוק בכל דת ודת בעולם נמצא שאין שום דת בעולם, שאומרת שיש לה מסורת של התגלות אלוהית לכל העם. אלא בכל הדתות היו אנשים יחידים שהטעו את העם אחריהם. 
ומה שכתבנו שאם יעמוד אדם ויעשה נסים לעיני כל, שיש הטוענים זאת על ישו שעשה נסים לעיני כל, וחז"ל אמרו שעשה זאת בכשופים כמבואר בגמרות ללא צנזורה, בסנהדרין (מג:) "יש"ו שכישף והסית והדיח את ישראל". אך אין זה משנה, שגם אם היה עושה זאת ללא כשופים אין רשות לאדם לחדש דת לאחר מעמד הר סיני, שאין הקב"ה איש ויכזב שישנה את בריתו. וכפי שכתב הרמב"ם (הלכות יסודי התורה ט, א): דבר ברור ומפורש בתורה שהיא מצוה עומדת לעולם ולעולמי עולמים אין לה לא שינוי ולא גרעון ולא תוספת שנאמר "את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם אותו תשמרו לעשות לא תוסף עליו ולא תגרע ממנו" (דברים יג, א). ונאמר "הנגלות לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה הזאת" (דברים כט, כח). הא למדת שכל דברי תורה מצווין אנו לעשותן עד עולם, וכן הוא אומר "חוקת עולם לדורותיכם" ונאמר "לא בשמים היא" (דברים ל, יב). הא למדת שאין נביא רשאי לחדש דבר מעתה, לפיכך אם יעמוד איש בין מן האומות בין מישראל ויעשה אות ומופת, ויאמר שה' שלחו להוסיף מצוה או לגרוע מצוה או לפרש במצוה מן המצות פירוש שלא שמענו ממשה, או שאמר שאותן המצות שנצטוו בהן ישראל אינן לעולם ולדורי דורות אלא מצות לפי זמן היו, הרי זה נביא שקר שהרי בא להכחיש נבואתו של משה, ומיתתו בחנק על שהזיד לדבר בשם ה' אשר לא צוהו, שהוא ברוך שמו צוה למשה שהמצוה הזאת "לנו ולבנינו עד עולם" (דברים כט, כח) "ולא איש אל ויכזב" (במדבר כג, יט). ע"כ.