איך נברא העולם על פי התורה, והאם תאוריה מדעית הנקראת 'המפץ הגדול' סותרת מה שכתוב בתורה הקדושה?


ב שאלה. איך נברא העולם על פי התורה, והאם תאוריה מדעית הנקראת 'המפץ הגדול' סותרת מה שכתוב בתורה הקדושה?

תשובה. העולם נברא במאמרו של הקב"ה. ומפשטות הפסוקים רואים שהקב"ה ברא את העולם בצביונו, שברגע הראשון נברא כאילו היה קיים זמן רב, שהאדם נברא כאדם מבוגר, והחיות כחיות בוגרות, והעצים, כעצים ותיקים שמסוגלים להצמיח פירות, וכן הכל. ומכל מקום יתכן שעד שנברא האדם הראשון, הקב"ה עשה בעולם תהליכים רבים שארכו שנים רבות, כפי שכתוב "בורא עולמות ומחריבן" (בראשית רבה ג, ז), ואין אנו יודעים בדיוק איך היו תהליכים שלא פורשו בתורה.

ומה שכתוב בתורה הקדושה שהקב"ה ברא את העולם במאמרו, אינו סותר תאוריה מדעית שהעולם נוצר בתהליך 'המפץ הגדול'. מכיון שבתורה כתוב שנברא במאמר, אבל לא כתוב באיזה תהליך בפועל, בראו הקב"ה, ויתכן שבראו בתהליך מעין זה שנקרא 'המפץ הגדול'. דהיינו שהיה רגע אחד שבו נהפכה אנרגיה עצומה לחומר (הנקודה הסנגולית). ומאז התרחב החומר ונעשה עולם, שמעין זה מבואר בספר עץ חיים לרבי חיים ויטאל זצ"ל, שהקב"ה ישתבח שמו, עשה מליוני צמצומים עד שברא את העולם הגשמי מנקודה אחת, וממנה נברא העולם. ומעין זה כתב הרמב"ן, שהקב"ה ברא בתחילה חומר היולי דק מאוד, וממנו יצר את כל העולם.

ובכל אופן ברור שלא יתכן שהעולם נעשה מעצמו, וברור שנעשה על ידי בורא העולם, כפי שגילתה לנו התורה. ומרגע בריאת העולם הקב"ה מקיים את העולם בכל רגע. ואם רגע אחד הקב"ה יפסיק לקיים את העולם, העולם יחרב כלא היה.

מקורות: העולם נברא במאמרו של הקב"ה שכתוב בתורה הקדושה "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ. והארץ היתה תהו ובהו וחשך על פני תהום ורוח אלהים מרחפת על פני המים. ויאמר אלהים יהי אור ויהי אור" (בראשית א, א-ג). הרי שהעולם נברא במאמר "ויאמר אלהים". וכן כל מעשה בראשית ברא הקדוש ברוך הוא את העולם במאמרו. והסביר הרמב"ם (אבות ה, א) בעשרה מאמרות נברא העולם- אם תסתכל בכל מה שבא במעשה בראשית 'ויאמר' 'ויאמר' תמצאם תשעה, ובראשית, עשירי, כי אף על פי שלא פורשה בו מילת ויאמר, הרי הענין יורה עליו, וכאילו אמר: ויאמר אלהים יהיו שמים וארץ, לפי שהם לא היו מבלי מאמר. ע"כ. וכן ביאר רש"י במשנה שם, הרי שמבואר בפסוקים שהקב"ה ברא את העולם בעשרה מאמרות. 
וחז"ל לימדונו שהעולם נברא כאילו עמד כבר שנים רבות, דאמר רבי יהושע בן לוי כל מעשה בראשית בקומתן נבראו, לדעתן נבראו, לצביונן נבראו שנאמר ויכלו השמים והארץ וכל צבאם אל תקרי צבאם אלא צביונם (ראש השנה יא.). ע"כ. והסביר רש"י בקומתן נבראו- והיינו עץ פרי, ראוי היה לטעון פרי מיד. ע"כ. נמצא שגיל העולם הוא 5775 שנה, אלא שנברא העולם כאילו כבר קיים זמן רב לפני כן. 
וכן כתוב במדרש שבתחילה הקב"ה היה בורא עולמות ומחריבן עד שלבסוף ברא עולם והשאירו. דאמר רבי יוסי בר סימון יהי ערב אין כתיב כאן, אלא ויהי ערב, מכאן שהיה סדר זמנים קודם לכן, א"ר אבהו מלמד שהיה בורא עולמות ומחריבן, עד שברא את אלו, אמר דין הניין לי, יתהון לא הניין לי (אלה אני חפץ בהם, ואלה לא) (מדרש רבה בראשית ג, ז). ע"כ. נמצא לפי זה שהעולם נברא הרבה יותר מ-5775 שנים, אלא שמאז שברא ולא החריבו עברו 5775 שנה. וכתב בספר באר הגולה (באר הרביעי פרק טז), שהיו באותן עולמות גם בני אדם. וכשנברא האדם הראשון, נחרבו בני אדם הראשונים שקדמו לו, שכתב "מתחלה ברא הנבראים, ובשעה שנבראו ולא היה בעולם מציאות אחר, היו אותם הנבראים עיקר הבריאה, ושם המציאות עליהם. עד שברא השם יתברך את האדם, שהוא עיקר המציאות, ואמר דין יהניין לי, יתהון לא יהניין לי, ובזה נחרבו שאר הנמצאים, כאשר בחר השם יתברך באדם, שהוא עיקר המציאות, כלומר שאין שם מציאות נופל עליהם". ע"כ. 
וכעת נתבונן האם יתכן שגם על פי התורה הקב"ה ברא את העולם בתהליך של תאוריית המפץ הגדול, שהעולם נברא ברגע אחד בו היתה התחלפות בין אנרגיה עצומה (שמקורה לא ידועה למדענים) שהתחלפה לחומר ומהחומר הזה נוצר כל היקום וכל הכוכבים. ומאז אותו רגע התאוריה אומרת שמערכות הכוכבים התרחקו מהאמצע בקצב מסוים, ותאוריה זו מתבססת על תצפית שנעשית כיום, שבה מערכות הכוכבים נצפים שנמצאים בתהליך התרחקות מהאמצע. ובהנחה שתהליך ההתרחקות של הכוכבים מהאמצע הוא בקצב אחיד או מתגבר, הרי שהרגע הראשון שהכל התחיל מנקודה אחת, עד שלמצב שהגיע כיום, היו צריכים לעבור מליארדי שנים. וכן על ידי תצפית של אור המגיע מהכוכבים רחוקים, לפי חישוב של מהירות האור, היינו צריכים לראות את האור הזה רק לאחר מליוני שנים, ולפי זה יש השואלים האם תאוריה זו מתאימה למה שכתוב בתורה. ויש להתבונן בשני נושאים, האם עצם התהליך של בריאת העולם על פי תאורית המפץ הגדול תואם לתורה. והאם גיל העולם לפי תאוריה זו מתאים לגיל העולם כפי שקבלנו מחז"ל. 
ובכן, בענין התהליך של בריאת העולם לפי תאוריית המפץ הגדול, יש לה סמך מדברי הרמב"ן ז"ל על התורה (בראשית א, א, ד"ה ועתה) שכתב שבתחילה ברא הקב"ה חומר היולי ראשון וממנו נברא כל העולם, ודבר זה מראה שהתאוריה הנ"ל מתאימה לחלוטין לדברי הרמב"ן הנ"ל. וזה לשונו: ועתה שמע פירוש המקרא על פשוטו נכון וברור. הקדוש ברוך הוא ברא כל הנבראים מאפיסה מוחלטת. ואין אצלנו בלשון הקודש בהוצאת היש מאין אלא לשון "ברא". ואין כל הנעשה תחת השמש או למעלה, הווה מן האין התחלה ראשונה. אבל הוציא מן האפס הגמור המוחלט יסוד דק מאד, אין בו ממש, אבל הוא כח ממציא, מוכן לקבל הצורה, ולצאת מן הכח אל הפועל, והוא החומר הראשון, נקרא ליוונים "היולי". ואחר ההיולי לא ברא דבר, אבל יצר ועשה, כי ממנו המציא הכל והלביש הצורות ותקן אותן. ודע, כי השמים וכל אשר בהם חומר אחד, והארץ וכל אשר בה חומר אחד. והקב"ה ברא אלו שניהם מאין, ושניהם לבדם נבראים, והכל נעשים מהם. עכ"ל. הרי שסובר שבתחילה נעשה חומר אחד וממנו נעשה הכל. 
ומעין זה מבואר באוצרות חיים (דף א) למקובל האלוקי רבינו חיים ויטאל זצ"ל שהקב"ה עשה צמצומים רבים מהעולמות הרוחניים, ולבסוף החל את כל העולם הגשמי מנקודה אחת. עי"ש. וכפי שתיאר בתניא (פרק לו) "דזהו ענין השתלשלות העולמות וירידתם ממדרגה למדרגה על ידי ריבוי הלבושים המסתירים האור והחיות שממנו יתברך עד שנברא עולם הזה הגשמי והחומרי ממש". ע"כ. והרי לפי תאוריית המפץ הגדול היה רגע ראשוני שהתחיל העולם שבו נהפכה אנרגיה עצומה לחומר, ונקראת הנקודה הסנגולית, ונמצא שזה תואם לחלוטין למה שכתוב ברמב"ן וכן על פי הקבלה. 
וכעת נבוא להתבונן האם גיל העולם על פי תאוריית המפץ הגדול תואמת למה שכתוב בתורה בענין גיל העולם. שעל פי התורה מפשטות הפסוקים נראה שהעולם קיים 5775 שנה, דהיינו לפי ספרי סדר הדורות והתנ"ך ומשנה באבות (ה, ב) עשרה דורות מאדם עד נח. עשרה דורות מנח עד אברהם. ולפי התאוריה הנ"ל העולם קיים לכאורה מליוני שנים. והתשובה לשאלה זו היא, שתאוריה זו אינה סותרת את מה שכתוב בתורה. והסיבה לכך היא, שמאחר ואנו מאמינים שהקב"ה ישתבח שמו ברא את העולם יש מאין ברצונו ובכוחו האדיר, ממילא לא היתה לקב"ה מניעה לברוא את העולם כולו בצביונו כמבואר לעיל מחז"ל, דהיינו שברגע הבריאה היה נראה העולם כאילו נברא שנים רבות לפני כן. נמצא שהקב"ה ברא את העולם לפני 5775 שנה, אלא שבאותו רגע ברא את העולם כאילו נברא שנים רבות לפני כן, בדיוק כפי שהאדם נברא כאדם בוגר ולא כתינוק, וממילא כך גם העולם. ולכן זו רק השערה לפי תאורית המפץ הגדול שגיל העולם הוא יותר, אך במציאות גילו לא יותר מ 5775 שנה. 
וכן אפשר להסביר שלא היתה לקב"ה מניעה לברוא את העולם רק לפני 5775 שנה, ומרגע הבריאה להאיץ במערכות הכוכבים שינועו מהאמצע במהירות גדולה מאוד, ולאחר מכן שיעמדו וינועו במהירות נמוכה כפי שנצפים הכוכבים כיום. שאין שום הוכחה מה היתה מהירות תנועת הכוכבים מהאמצע לפני חמש מאות שנה, כל שכן לא לפני 5775 שנה. אלא רק יש הנחה שיתכן ותנועת הכוכבים היא זהה פחות או יותר למה שנצפים הכוכבים כיום. אך מאחר שזו רק הנחה, אין זה סותר למציאות שאינה ידועה, באיזה סוג של תהליך הקב"ה ברא את העולם. 
ואפשרות אחרת להסביר היא שיתכן שמרגע הבריאה "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ" ועד סוף היום הראשון שנאמר "ויהי אור. ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד" (בראשית א ג, ה), עברו שנים רבות מאוד וכיון שהקב"ה מעל הזמן, אין לקב"ה מניעה של זמן לעבור שנים רבות ברגע אחד כמו שכתוב "כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול כי יעבור" (תהלים צ, ד) ורק מאז שנברא האדם הראשון עברו 5775 שנה, נמצא לפי ביאור זה, שגיל העולם הוא רב מאוד ורק מאז בריאת האדם עברו 5775 שנה. 
ואפשרות נוספת להסביר היא, שיתכן שכיון שהקב"ה ברא עולמות והחריבן כמבואר לעיל מדברי המדרש (רבא ג, ז) וכן ברא בריות והחריבן כדברי באר הגולה, ממילא עברו שנים רבות, עד שהגיע העולם למצב שמתואר בתורה שנברא האדם, ו- 5775 שנה זה הוא גיל העולם והאדם שנברא בפעם האחרונה ולא נחרב. 
נמצא לסיכום שמבחינת התהליך של רגע בריאת העולם, תאוריית המפץ הגדול דומה לחלוטין לתורה כפי שמתואר ברבינו הרמב"ן ורבינו האר"י ז"ל בהסברם בענין תהליך בריאת העולם. ומבחינת גיל העולם יש אפשרות להסביר כמה הסברים כמבואר לעיל. 
(הדברים שנכתבו כאן מקובצים מדברים ששמעתי מהרב מרדכי נוייגרשל ומהרב זמיר כהן ומהרב דניאל בלס וממאמרים של ארגון ערכים וארגון הדברות. ואם חס ושלום לא הסברתי את הדברים כיאות, החסרון הוא בי ולא ברבנים החשובים שליט"א). 
ובכל אופן אין לנו להתייחס יתר על המידה לתאוריות המדעיות, שידוע שאנשי המדע בכל מספר שנים "מתקנים" את התאוריות המדעיות לפי התגליות החדשות של המדע, וסוברים שהתאוריות הקודמות אינן נכונות וזאת בשונה מהתורה הקדושה שלא תשתנה לעולם. וכן ידוע שישנם מדענים שבאופן מגמתי מעלים תאוריות מדעיות על פי השקפת עולמם הכפרנית, ולכן אין לנו להתייחס אליהן כאמת מוחלטת, שלא כל תאוריה מדעית היא מציאות, אלא תאוריה בעלמא המבוססת על כמה הנחות יסוד מאוד משמעותיות לנכונות התאוריה, ושלא הוכחו כנכונות לחלוטין. 
ובענין מה שכתבתי שהקב"ה מקיים בכל רגע את העולם, כן כתב הרמב"ם (הלכות יסודי התורה פרק א) "יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל נמצא, וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמתת המצאו. ואם יעלה על הדעת שהוא אינו מצוי אין דבר אחר יכול להמצאות. ואם יעלה על הדעת שאין כל הנמצאים מלבדו מצויים הוא לבדו יהיה מצוי, ולא יבטל הוא לבטולם, שכל הנמצאים צריכין לו והוא ברוך הוא אינו צריך להם ולא לאחד מהם, לפיכך אין אמתתו כאמתת אחד מהם. כלומר אין שם מצוי אמת מלבדו כמותו. המצוי הזה הוא אלהי העולם אדון כל הארץ, והוא המנהיג הגלגל בכח שאין לו קץ ותכלית, בכח שאין לו הפסק, שהגלגל סובב תמיד ואי אפשר שיסוב בלא מסבב, והוא ברוך הוא המסבב אותו בלא יד ובלא גוף". ע"כ. 
וכן ביאר הרמח"ל בתחילת מאמר העיקרים (בבורא יתברך) "מה שצריך שתדע בתחלת הכל, הוא שיש מצוי אחד אדון כל הנמצאות שהמציאם בעת שרצה, ומקיימם כל הזמן שירצה, ושולט בהם שליטה גמורה, הוא האלוה יתברך שמו, המצוי הזה יתברך הוא מצוי שלם בכל מיני שלימות, אין בו שום חסרון כלל ועיקר. אינו תלוי בזולתו ולא מתפעל מזולתו כלל. אין התחלה למציאותו ולא סוף כלל, פירוש, שלא נתהוה אחר ההעדר, ולא יבואהו ההעדר כלל, אבל תמיד היה ותמיד יהיה, אי אפשר העדרו כלל וכלל. הוא סבת כל ההוים ואין עליו סיבה אחרת אלא הוא מעצמו מוכרח המציאות: עוד צריך שתדע שהמצוי הזה יתברך שמו אין בו שום הרכבה ולא ריבוי בשום פנים, אלא הוא פשוט בתכלית הפשיטות, ואין שייך בו שום ענין מעניני הגופים ומקריהם, והוא משולל מכל גבול וגדר מכל יחס ומכל חוק טבעי. ועל הכל צריך שתדע שאמיתת ענינו ומציאותו יתברך אינה מושגת כלל, ואין לה דמיון עם שום אחד מן הענינים שבברואים ועם שום אחד מהציורים שמדמה הדמיון ומשכיל השכל". ע"כ.