איך נברא האדם על פי התורה, והאם תאוריה מדעית הנקראת תאורית האבולוציה סותרת מה שכתוב בתורה הקדושה?


ג שאלה. איך נברא האדם על פי התורה, והאם תאוריה מדעית הנקראת תאורית האבולוציה סותרת מה שכתוב בתורה הקדושה?

תשובה. האדם נברא במאמרו של הקב"ה, כמ"ש בתורה "ויאמר אלהים נעשה אדם בצלמנו כדמותנו. ויברא אלהים את האדם בצלמו בצלם אלהים ברא אותו זכר ונקבה ברא אותם" (בראשית א, כו-כז) "וייצר ה' אלהים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה" (בראשית ב, ז).

וגם אם תאורית 'האבולוציה' היתה נכונה, היה אפשר להסביר, שאינה סותרת מה שכתוב בתורה. ומכל מקום ישנם הרבה שאלות עקרוניות על תאוריה זו, שגורמות להגיע למסקנה שתאוריה זו אינה נכונה[1]).





[1]) האדם והחיות נבראו במאמרו של הקב"ה כפי שכתוב בתורה כמבואר בפסוקים בתשובה. וכולם נבראו בצביונם, כפי שאמרו חז"ל, שהעולם ובני האדם והחיות נבראו כאילו עמדו כבר שנים רבות, דאמר רבי יהושע בן לוי כל מעשה בראשית בקומתן נבראו, לדעתן נבראו, לצביונן נבראו, שנאמר ויכלו השמים והארץ וכל צבאם אל תקרי צבאם אלא צביונם. (ראש השנה יא.) ע"כ. והסביר רש"י בקומתן נבראו- והיינו עץ פרי, ראוי היה לטעון פרי מיד. ע"כ. והוא הדין שאר הבריאה. 
ויש תאוריה מדעית שהחיים עלי אדמה נבראו מעצמן. שיש תאוריית 'אביגנוזה' האומרת שהתא הראשון נברא מדומם (אין לתאוריה זו שום הוכחה, רק השערות פרי הדמיון של המדענים) ולאחר מכן התא כפל את עצמו והשתנה לפי כורח המציאות, דהיינו בברירה טבעית, עד שנוצרו מעצמן החיות ולאחר מכן נוצרו בני אדם. ויש לתאוריות אלו מספר הפרכות ברורות. שלא יתכן מבחינה הסתברותית ומציאותית שיברא תא חיים משוכלל כל כך, מעצמו, ללא הכונת מכוין. וכן שלא מוצאים בעולם את מליוני יצורי הביניים בין כל שלב לשלב. דהיינו שאם האדם נוצר מקוף, מדוע אין חצי קוף חצי אדם, דהיינו אדם שעיר כקוף ומדבר כאדם, וכן אין רבע קוף ושלושת רבעי בן אדם, ולאחר מכן חמישית קוף וארבעה חמישיות בן אדם וכן הלאה עד שנעשה אדם שלם. וכן בכל מליוני החיות עלי אדמות, לא רואים במציאות את שלבי הביניים, שהרי היו צריכים לחיות בינינו כיום, ולהמשיך להתפתח ולהשתכלל. וכן אם כל היצורים נוצרו שלב אחר שלב לפי כורח המציאות, בברירה טבעית (שכל חיה שהיתה לה תקלה גנטית ומחמת זה נוצרה לה מערכת נוספת בגופה, ומערכת זו היתה טובה יותר ממערכות של חיות אחרות, ולכן אותה חיה שרדה, עד שנוצר שוב פגם גינטי שגרם שיהיה לאותה חיה שוב מערכת יותר טובה מהמערכות של החיים הקודמים) איך יתכן שישנן במערכות הגוף מערכות שלמות שחייב שיווצרו בבת אחת כולן, כמו מערכת העין שכוללת ארבעה חלקים לצורך הראיה, וכן במערכת העיכול, ובמערכת הנשימה וכן הלאה במערכות משוכללות רבות שיש בגוף, שכל חלק תלוי בחלק אחר שלא יתכן שנוצרו בצורה התתפחותית, אלא בבת אחת כולם יחדיו. וכן סיבה נוספת שתאוריות אלו (האביגנוזה והאבולוציה) אינן הגיוניות בעליל היא שלא יתכן שיווצרו 'מעצמם' מליוני חיות ובני אדם עם מערכות משוכללות . לדוגמא, בכל חלקיק דם של האדם והחיות ישנו קוד גינטי מורכב מאוד ממליארדי חלקיקים, הנקרא די אן אי (DNA). יש בקוד גינטי זה את כל הצופן הגנטי של האדם כפי שקיבל מאבותיו ואבות אבותיו אלפי שנים אחורה, עד כדי שלכל הכהנים יש חלק שוה בצופן הגנטי כיון שכולם בני אהרן הכהן. הרי ברור שבכדי שתיווצר מערכת כזו משוכללת חייב להיות לה מתכנן, ולא יכולה להיווצר מעצמה. 
והסיבה הברורה שישנם בעולם מדענים שאוחזים בתאוריות אלו, כיון שלא רוצים להכיר בבורא העולם, משום תאוותם לחופש, ולכן מחפשים אמתלאות (אמתלא- אמת לא) שונות ותאוריות דמיוניות בכדי להצדיק את דרכם הנלוזה. 
ובכל אופן די לנו בסיפור הבריאה כפי שכתוב בתורה, ואין אנו מסתמכים על המדע, שידוע שכל מספר שנים המדע "מתקן" את התאוריות שלו, ואילו התורה הקדושה, להבדיל אלף אלפי הבדלות, עומדת לעד ואינה משתנה, כפי שרואים בחוש, וכן כתב הגאון הרב אלחנן וסרמן (קובץ מאמים ח"ב עמ' יב) בחכמת המדע היום מבטלים לגמרי מה שנאמר איזה זמן לא כביר קודם, וכן למחר וליומא אחרא יבטלו הרבה ממה שנאמר היום, שמראים באותות ומופתים כי טעות היה בידם. לא כן תורתנו הקדושה דאין חכמת ה' משתנית ומתחלפת כלל וכלל, רק דבריו חיים וקיימים לעד ולעולם ועד". 
(המאמר הבא מתומצת ממאמר מארגון הדברות). 
שאלה: מהי דעת היהדות על אבולוציה? תשובה: הקדמה- בשונה מדתות אחרות, היהדות תמיד צעדה יד ביד עם המדע, ומעולם לא התכחשה לעובדות מדעיות. אך היהדות דוחה מכל וכל השערות שאינן בגדר עובדה מדעית. כך כותב הרמב"ם בספרו "מורה הנבוכים" (חלק ב פרק כה) שאסור לפרש את התורה באופן שונה מן הפשט ללא הוכחה מדעית חד משמעית. 
תיאורית האבולוציה עוסקת בהופעת בעלי החיים והאדם, ומנסה לטעון שבעלי החיים שאנו רואים כיום התפתחו מבעלי חיים פרימיטיביים, לשם דוגמא, האדם התפתח מקוף קדום, הלטאה התפתחה מדג, והדג מחיידק, והחיידק מחומר דומם. 
ובכן- גדולי ישראל התבטאו שאף אם תאורית האבולוציה היתה נכונה, לא היתה סותרת את היהדות. כפי שכתב הרב אליהו דסלר זצ"ל (מכתב מאליהו חלק ד מכתב ל"א) כי אילו היתה האבולוציה מוכחת בודאות מוחלטת, הרי שבסך הכל היינו צריכים להבין שזה האמצעי שדרכו אלוקים ברא את בעלי החיים בששת ימי בראשית. כי הרי חז"ל אמרו שיש הרבה סודות במעשה בראשית, ואין הדברים נאמרו תמיד כפשוטם. ממילא המדע והתורה לעולם לא יסתרו זה את זה. או שהמדע לא מדויק, או שחסרה לנו ידיעה על התורה. אך ודאי שלא תיתכן סתירה בין השניים, כי גם התורה וגם המדע ניתנו מבורא אחד. ולכן אם היה מתברר שאבולוציה היא עובדה מדעית, אז נוכל לפרש שהקב"ה יצר את בעלי החיים בתהליך של אבולוציה מהירה בששת ימי בראשית, בדומה לדרך שבה מתפתח העובר בבטן אמו במהירות רבה תוך תשעה חודשים (וז"ל המכתב מאליהו: כיון שאנו רואים התפתחות מהירה מצורה לצורה באותו עובר עצמו, אם כן למה לא נאמר שכך היה גם בתחילה יש שהתפתחו כל סדר ההתפתחויות עד היותם לאדם ויש שהתפתחו אך עדי צורך דג ועוף ובהמה וכו' וכן גם היו שהתפתחו עדי הצורות שמתו ונתבטלו מהעולם ולמה לנו לחדש חידוש משונה כי ההתפתחות היתה דוקא על ידי המשך דורות הרבה דורות ארוכים מאד מאד). וכן כתב הרב רבי אברהם יצחק קוק זצ"ל שאם האבולוציה היתה עובדה מדעית, אז היא היתה מתקבלת ביהדות כפירוש למעשה בראשית (אגרות הראיה, אגרת צא). וכן הרב גדליה נדל זצ"ל הסביר שאם האבולוציה תתברר בתור עובדה מדעית כמו כח המשיכה, אז היא לא אמורה לסתור את התורה, שהרי חז"ל כבר אמרו שמעשה בראשית נסתר מאיתנו, כך שתהיה קיימת האפשרות לפרש שהקב"ה יצר את בעלי החיים באמצעות אבולוציה עד יצירת האדם הראשון שאותו שם בגן עדן. 
כפי שקל לראות, שהרבנים החשובים דיברו על אפשרות זו אך ורק במידה והאבולוציה היתה מתבררת כאמת מדעית, מה שאין כן במציאות. 
הבה נראה מה כתב הרמב"ם על קדמות העולם בספרו מורה הנבוכים (חלק שני פרק כה בתרגום חופשי ומוסבר): "דע לך שאנו לא דוחים את האמונה בקדמות העולם בגלל אותם פסוקים בתורה הכותבים שהעולם נברא יש מאין, כי הרי הפסוקים הכותבים על בריאת העולם אינם ברורים יותר מהפסוקים המתארים את הקב"ה כבעל גוף בתורה. אנו יכולים ולפעמים גם צריכים לפרש את התורה בצורה שונה מהפשט. אז אל תחשוב שפשט הפסוקים הוא המחייב אותנו להאמין בבריאת העולם או בבורא שאינו גוף, כי באמת אם היינו רוצים בכך, היינו יכולים לפרש את הפסוקים באופן שיתאימו לאמונה בקדמות העולם (לדוגמא: היינו אומרים ש"בראשית ברא", הכונה היא שהקב"ה בנה את העולם מחומר קדמון) ולמעשה כבר פירשנו פירושים ברמה שכזו כאשר עסקנו בפירוש הפסוקים המתארים את הקב"ה כבעל גוף, שם הסברנו שפסוקים כמו "ביד חזקה ובזרועה נטויה" לא מדברים לפי הפשט, כי על פי האמת עלינו להרחיק את הקב"ה מכל ציור גשמי. אולי זה היה אפילו יותר קל מבחינתנו לפרש שהעולם קדמון (כי אז לא היה צורך להתוכח עם הפילוסופים) באמת היינו יכולים לפרש את התורה ולהסביר שהעולם קדמון אם רצינו בכך, אך אנו לא מפרשים פירושים לפי רצוננו האישי. 
יש שתי סיבות מדוע אנו לא מאמינים שהעולם קדמון ולא מפרשים את פסוקי התורה על פי אמונות כוזבות אלו. הסיבה הראשונה היא, בגלל שמצד השכל וההיגיון הישר אנו מבינים שהבורא הוא לא חומרי (ועל כן לא יתכן לפרש שהוא היה צריך לברוא את העולם מתוך חומר קדום) והסיבה השנייה היא, בגלל שהאמונה בקדמות העולם לא הוכחה מעולם בצורה מדעית ברורה, ולכן אין לפרש את הפסוקים בדרך שונה מהפשט, רק בשביל שהתורה תתאים לאמונת אנשי המדע. במילים אחרות, אסור לנו לשנות את פשט התורה ולפרש בה פירושים, כל עוד השכל והמדע לא מאלצים אותנו להבין את הפסוקים בצורה אחרת מהפשט". 
הרי שהרמב"ם הסביר כאן יסוד חשוב השופך אור חדש על כל השאלות העוסקות בתורה ומדע. ואפשר להשליך מדברי הרמב"ם על ענייננו, מכיון שהרמב"ם עסק בנושא הרבה יותר חמור מאבולוציה או גיל העולם. 
אחרי הכל, מה יותר חמור בעיני היהדות: הטענה שהקב"ה יצר את החיים בתהליך של התפתחות המינים, או הטענה שהקב"ה בכלל לא ברא את העולם יש מאין? מובן שהאמונה בקדמות העולם היא הרבה יותר חמורה בעיני היהדות, היא אפילו סותרת את פשט הפסוק הראשון בכל התורה כולה "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ". טענה זו הרבה יותר חמורה מאבולוציה, וגם הרבה יותר חמורה מהאמונה שהעולם עתיק ובן מיליארדי שנים. תיאורית "העולם הקדמון" היא למעשה טענת הכפירה הקיצונית ביותר נגד תיאור הבריאה בספר בראשית. 
רואים אנו אפוא שהרמב"ם עסק בדברים הרבה יותר מטרידים מאבולוציה או גיל העולם. נושאים כמו גיל העולם ואבולוציה הם יותר קלים בהשואה לכפירה עמה התמודד הרמב"ם. 
ולמרות כל הקושי שבדבר, הסביר לנו הרמב"ם שלא קיימת שום בעיה תורנית להבין את הפסוקים בדרך שונה מהפשט אליו התרגלנו, וכי גם מבחינה לשונית היה אפשר להסביר שאלקים לא ברא את העולם "יש מאין", אלא רק תיקן את העולם מחומר קדמון, והוסיף בו עיצוב וחוקיות בששת ימי בראשית. הרמב"ם למעשה הסביר כאן שאפילו אם היה המדע מוכיח שהעולם קדמון, לא היינו נרתעים לאחור ולא נבהלים לרגע, שפירוש הפסוקים שונה מהפשט כמבואר רבות בחז"ל, ולכן המדע לעולם לא יכול להוות קושי או להפריך חלילה את האמונה היהודית בבורא ותורתו. 
כך שמבחינה מציאותית לא יכולה להיות סתירה אמיתית בין תורה למדע, וזאת מהסיבה הפשוטה שנותן התורה הוא גם יוצר המדע. אנו מאמינים שהקב"ה שיצר את היקום ואותנו הוא גם מי שמסר לנו את התורה והמצות. ולכן לא תיתכן סתירה אמיתית בין תורה למדע כי יוצר אחד לשניהם. 
ואם בכל זאת אנו נתקלים בסתירה בין תורה למדע, זה מוכיח רק אחד מן השניים: או שלא הבנו נכון את התורה, או שהמדע אינו מדוייק דיו בנושא זה, וחלק מיזה הוא שיתכן שאחד הנחות היסוד במחקר אינם נכונים. 
הרמב"ם בסך הכל הסביר לנו שאם המדע לא טועה, והוכיח את עצמו בצורה חד משמעית, אז זה אומר שלא הבנו נכון את התורה עד היום. זה לא אומר שמותר לנו לפרש את התורה איך שבא לנו, וזה גם לא אומר שהתורה כפופה למדע, זה רק אומר שהתגלו בפנינו עובדות חדשות העוזרות לנו להבין את התורה בצורה מדוייקת יותר, ולכוין לאמתה האלוקית. 
וזה לא אומר שתמיד המדע צודק, שהרי אין ספק שהרבה פעמים ההבנה המדעית שלנו מוטעית, ולכן אסור לנו לפרש את התורה לפי הגחמות המשתנות של אנשי מדע (אפילו איינשטין הודה בטעות חמורה לגבי הבנת היקום, וסטיבן הוקינג שינה את סברותיו כל מספר שנים). ישנן דוגמאות רבות להשערות ומחקרים שהיו שגורים אצל כל המדענים בעבר, ופשט התורה התברר בסוף כמדויק ביותר. 
ולכן באמת אסור לנו למהר לפרש פסוקים על פי הטענות האחרונות במדע. יש לבדוק את הדברים היטב היטב, ורק אם חכמי ישראל יאמרו שהם באמת מחויבים השכל והמציאות, רק אז נוכל להבין מחדש את פסוקי התורה על פיהם. לשם כך כתב הרמב"ם את מורה הנבוכים, אל לנו לסמוך על דעתנו האישית והתלהבותנו מתוכניות מדע ומילים גבוהות של כל מיני בעלי תארים למיניהם, חובתנו הראשונה היא לשמוע להבנתם ומסקנתם של זקני ישראל שבדורנו. גם על זה נאמר "ושמרת לעשות ככל אשר יורוך" (דברים יז, י). 
ובכן- כידוע, תיאורית האבולוציה של דרוין טוענת שכל היצורים הקיימים היום התפתחו מיצורים שונים שקדמו להם ואלה מהקודמים להם. ההתפתחות התרחשה באמצעות שינויים קטנים שהצטברו בפרקי זמן ארוכים ביותר, עד שמינים פשוטים נעשו בהדרגה במשך הדורות, למינים המורכבים הקיימים היום. הבעיה המרכזית של התאוריה היא העדר צורות ביניים בשרשרת ההתפתחותיות האבולוציוניות. 
כלומר, אילו היתה התיאוריה נכונה, היה עלינו למצוא במאובנים גם את צורות שלבי הביניים במעבר בין המין הקדום לבין הנוכחי. אולם לא נמצאו מאובנים של צורות ביניים משוערות אלה וכל שכן שאין כיום חיות שהם שלבי ביניים בין שני סוגי חיות (לפי תאוריה זו היו צריכים להיות מליוני חיות בין כל שני סוגי חיות). וכפי שכתב הגאון הרב אליהו דסלר (מכתב מאליהו ד עמ' 357 מכתב לא) שלדעתו זו פירכא מוחלטת לכל תורה האבולוציה. וז"ל: "בענין אבולוציא פירכא- למה לנו לחדש חידוש משונה כי ההתפתחות היתה דוקא על ידי המשך דורות, הרבה דורות ארוכים מאד מאד. אשר לפי זה בודאי הקושיא עצומה, שלעומת האחד שלא היה יכול להתקיים היו מליונים של צורות שהיו יכולות להתקיים. ובין כל צורה וצורה אפילו הנראות סמוכות ביותר כקוף ואדם למשל היו בהכרח נשארים בחיים מליוני מיליונים של צורות דביני ביני. כי כך היה מוכרח להיות אם כל ההתפתחות היתה באה, לא בגוף אחד עצמו אלא על ידי שנויים דורי דורות. וזו היא פירכא עצומה מאד להבליהם, לדעתי". עכ"ל. 
דרוין עצמו היה ער לקושי הזה, ובין דבריו בפרק שלם שייחד בספרו לכך הוא כותב: "מדוע אפוא, לא נמצאו אותן צורות ביניים בשום שכבה גיאולוגית? אולי זוהי הטענה הבולטת והחמורה ביותר שאפשר להעלות נגד התיאוריה שלי" (The originof species עמ' 287) והנה תשובתו: "אני מאמין שההסבר טמון בעובדה שעדיין לא התגלו רוב רובם של הממצאים הגיאולוגים" (שם, עמ' 288). כלומר הוא ביסס את התיאוריה שלו על אמונתו ("אני מאמין!") שישנם רבים כאלה, אלא שהם עדיין שוכנים באדמה. וכשיתגלו, תתברר נכונות התיאוריה. 
ובמילים אחרות: אם יתברר בודאות מוחלטת שאין כאלה, אני מודה, אומר דרוין, כי התיאוריה מופרכת. כיום, במאה העשרים ואחת, לאחר כמאה וחמישים שנות חפירות ומחקר שחלפו מאז כתב דרוין את הדברים בספרו (בשנת 1859), התברר בודאות מוחלטת שאין צורות ביניים בכל רחבי העולם. 
הנה לקט קצר מעדותם ודבריהם של גדולי החוקרים בדורנו: 
פרופ' סטנלי. מ' "ממצאי המאובנים שנתגלו, אינם כוללים צורות ביניים במעבר מקבוצת בעלי חיים אחת לאחרת" (The New Evolutionary Timetable, ספרי יסוד, ניו יורק 1981, עמ' 77). "דרוין, ואתו אדריכלי התיאוריה הסינתטית (ניו דרויניזם), היו עומדים פעורי פה נוכח המאובנים שנתגלו" (שם, עמ' 114). 
פרופ' אלדרידג' נ' "ממצאי המאובנים מראים בעליל כי קבוצות גדולות, כגון סדרות היונקים (מכרסמים, טורפים וכדומה) מופיעות בממצאי המאובנים באופן פתאומי שאינו מאפשר לטעון שהם מהוים נדבך סיום של התפתחות הדרגתית" (Time Frames, סימון ושוסטר, ניו יורק 1985, עמ' 146) "האפשרות שמגוון צורות החיים המוכר לנו כיום התפתח בהדרגה, בטלה לחלוטין, משום שאין כל אפשרות להגיע בהדרגה למין חדש של ממש" (שם, עמ' 61). 
פרופ' ס. ג'. גולד "העובדה שצורות הביניים לא נמצאו בין ממצאי המאובנים נשמרת כסוד מקצועי בקרב חוקרי המאובנים" (The Panda`s Thumb סימון ושוסטר, ניו יורק 1980, עמ' 150). "אין כל ראיה במאובנים לציורי העצים האבולוציוניים המעטרים את ספרי הלימוד שלנו... הם לא נצפו מעולם בשכבות הסלע" (שם, עמ' 151). 
פרופ' קנת הסו' "המחקרים בסטרטיגרפיה שנעשו בשנים האחרונות אכן הנחיתו מכת מות על תורתו של דרוין" (The Great Dying הרקורט ברייס יובנוביץ, ניו יורק 1986, עמ' 88). 
צ'יין רעיון 'הישרדותו של המתאים ביותר' הוא היפותזה שאינה, פרופ' ארנסט מתבססת על ראיות כלשהן ואינו עולה בקנה אחד עם העובדות" (חתן פרס נובל לביולוגיה, שם, עמ' 281). 
לבסוף נצטט דבר חשוב נוסף מדברי פרופסור גולד, מאוניברסיטת הווארד, הנוגע בשורש העניין. גולד שם ללעג את הנטייה הרווחת "לראות בברירה הטבעית כל יכולה", והוא מוסיף בנימה צינית כי: "דרוין זכה למעמד של קדוש בקרב הביולוגים התומכים באבולוציה" (ס. ג'. גולד 1984, ב- Conceptual Issues in Evolutionary Biology, ערוך ע"י א. סובר, הוצ' MIT, עמ' 256, 260, וראה עוד: Dewar, D. &Shelton, H. S. Is Evolution Proved, Hollis and ). 
לאחר שראינו את עדויות ודברי אנשי המחקר על כך, חשוב לציין עוד מדבריו החד משמעיים של דרוין עצמו על חשיבות קיומם של צורות ביניים עד כדי הכרעת גורלה של תאוריית דרוין כאמת או כטעות מוחלטת. הנה דבריו: "כל הדוחה את הטענה שצורות ביניים קיימות אלא שעדיין לא התגלו, חייב לדחות את התיאוריה כולה" (שם, עמ' 336). ובמילים אחרות, כאמור: אם יתברר שאין צורות ביניים, אני מודה אומר דרוין, שתאוריית האבולוציה שלי אינה נכונה". 
למבקש האמת האוביקטיבי, די בדברים שעד כה כדי לדעת בבירור שגורל תאוריית האבולוציה של דרוין כגורל תאוריית הפילים, הצב והלויתנים עליהם עומד העולם, של אנשי יון העתיקה: שתיהן נפלו לתהום הנשיה. והוא יכול לעבור לפרק הבא. 
ובכל זאת, למעונין בפירוט רב יותר, נסכם את הטיעונים החזקים שהביאו לשלילתה המוחלטת של תאוריית האבולוציה. 
א. ללא בורא, שכמובן אינו כפוף לחוקי הטבע שהוא עצמו הטביע, אין להעלות על הדעת אפשרות שדומם יקבל חיים ויתחיל לנוע, כדברי דרוין אודות תחילת חיי היצורים הראשונים, שהרי זה נגד חוקי הטבע. 
ב. ללא בורא, אין להעלות על הדעת אפשרות שבהתפתחות מקרית יצטרפו אין ספור "נתונים מקריים" שתוצאתן גוף משוכלל שיש בו הכל (ולא רק בדרך אקראית, אלא גם אם כל מדעני העולם יתקבצו לברוא חיה אחת אינם יכולים, כפי שרואים במציאות, וכפי שאמרו חז"ל במדרש תנחומא (בראשית לך לך יב) "אלמלא נתכנסו כל הבריות לעשות יתוש אחד אין יכולין לעשות", כל שכן שלא יכול להיווצר מעצמו). אפילו אומן בעל ראש גאוני עומד מתפעל לנוכח השלמות של היצירה האנושית המכילה מנופים משוכללים המפוצלים בראשיהם (ידים), מערכת ניידות (רגלים), מערכת הסרטה עם חדרי בקרה משוכללים (ראיה), מערכת מסועפת של חיישנים רגישים למניעת חריכה, דקירה, וכדומה (עצבים), מערכת הגנה פנימית (חיסון) וכו'. 
ג. כאמור, ברור לכולם שהדג הימי לא המליט חיית יבשה, וחיית יבשה גדולה לא המליטה אדם. אלא לדברי תאוריית האבולוציה חלו שינוים רבים במשך מיליוני שנים בדורות הנולדים. אם כך, היה עלינו למצוא מכל בעל חיים מאות או אלפי דורות של צורות שונות אשר התהוו בזמן המעבר ההדרגתי מהדג הימי לחיית היבשה ואין כאלה (ואף אם אפשר למצוא אחדים, מכל מקום ודאי שאין אלפים כאלה כפי שהיה צריך להיות לו התאוריה היתה נכונה) וכפי שהסביר במכתב מאליהו דלעיל שזו לדעתו פירכא גמורה לתאוריה זו. 
ד. בשכבות אדמה גיאולוגיות שונות אשר לפי תאוריית האבולוציה הן שייכות לתקופת הדינוזאורים, התגלו חפצים שונים מעשי ידי אדם. דבר המוכיח בודאות מוחלטת שגיל מיליוני השנים שנקבעו בעבר ע"י החוקרים לגיל העולם והמאובנים על פי אופי והרכב שכבות אדמה גיאולוגיות אלה, אינם אלא טעות גמורה. והגיל האמיתי שלהם הוא בסך הכל כמה אלפי שנים בלבד כגיל התרבות האנושית. 
ה. זוחלים, אשר לטענת האבולוציה התפתחו לאחר דו חיים, נמצאו בשכבות תחתונות, (שכבה פרמיאנית), ובעלי חיים שלטענת האבולוציה קדמו לזוחלים (כגון הסימוריה- Seymuria) נמצאו בשכבות עליונות (שכבה פנסילבנית), אשר לפי הגיאולוגים קדמו לתחתונות (הנ"ל) בעשרים מיליון שנה (Kerkut G. A., Implication of Evolution Pergamon Press, p. 150). 
ו. נערכה בדיקה בקרב בעלי חיים אשר מחזור חייהם קצר, והם מקימים שושלת של עשרות אלפי דורות במשך שנים לא רבות, כגון זבובוני מאי, אשר אורך חייהם מגיע ליום אחד בלבד. במשך פחות מ 24 שעות הזבוב מספיק להיוולד, להתבגר, להרות, להקים דורות, להזדקן ולמות. לא נמצא שום שינוי בין הראשון לבין האחרון, כלומר, אף שיתכנו בו שינויים מסוימים אבל באופן כללי הקוד הגנטי של הטבע ממשיך ועובר מדור לדור כאשר הוא נאמן למקור, ומכאן שאין להעלות אפשרות שבמרוצת אלפי דורות חיה אחת תהפוך לחיה אחרת. 
לסיכום- כבר אמר חתן פרס נובל לפיזיקה המדען הנודע פרופ' פרד הוייל כי "הסיכוי שצורות חיים מפותחות התפתחו במקרה, דומה לסיכוי שסופת טורנדו הפוגעת במחסן גרוטאות תגרום באקראי להיוצרות בואינג 747, (Nature, 12 Novemדber 1981). במשפט קצר ואמיץ זה, שעורר רעש גדול בעולם המדע, תימצת הוייל את דעתו כפי שבאה לידי ביטוי רחב בספרו "אבולוציה מן החלל". 
כמו כן אין להתעלם מן העובדה שדרוין עצמו ציין שיש בקיעים חזקים בתיאוריה שלו, העלולים למוטט אותה כליל. למשל: במכתבו לביולוג האמריקני גריי (Gray) הוא מתייחס לשלמות המדהימה שבתכנון העין ומנגנון הראיה שלה המאגד בתוכו אין ספור פרטים וחלקיקי פרטים, והוא מציין כי: "עד עצם היום הזה, העין מעבירה בי צמרמורת קרה" (In aletter to Asa Gray. In: ed. Darwin, Life and Letters of Charles Darwin, John ). מאז דרוין ועד היום התגלו מערכות נוספות משוכללות ביותר בגוף האדם אשר כל טענה על היוצרות מקרית שלהם ראויה להקרא אמונה עיורת (כגון: ה-DNA המכיל בתוכו מידע שאין ספור כרכי אנציקלופדיה אינם מספיקים להכילו, ומערכת המיקרופאגים המשוכללים בגוף האדם שתפקידם "לזלול" את גויות החידקים באמצעות סיור ושליחת זרועות, ועוד, אשר אין כאן מקום לפרטם). 
מדהים להיוכח שבמקום שאנשי המדע דאז יעשו מלאכתם נאמנה באמצעות התמקדות בבקיעים אשר מנהיג התיאוריה בכבודו ובעצמו הביע את חששו מהם, ולהשתמש בהם לבירור אוביקטיבי של התיאוריה המוזרה, עטו הם על תיאוריה זו כעורכי דין בעלי נגיעה אישית ולא כשופטים אוביקטיביים. 
לאור האמור, הוכרז בקונגרס המדעי ההסטורי שנערך בשיקגו בשנת 1980 על דעת כל משתתפי הכנס, מדענים בכירים מכל רחבי העולם, כי ממצאי המאובנים לא די שאינם מאשרים את תאוריית האבולוציה, אלא דוקא הם שמפריכים אותה (Michael Denton, Evolution: A Theory In Crisis, Burnett Books, p. 194). 
מזוית ראיה מדעית עדכנית, הרי לקט מתוך דבריהם של אנשי מדע נודעים על שלילת וביטול תיאורית האבולוציה: 
פרופ' ל. ו. ברטאלנפי, פרופסור לביולוגיה "הדרוניזם אינו אלא השקפת עולם ואין לייחס לו מעמד מדעי". 
חוקר ידוע במורפולוגיה פרופ' דריש האנס, פרופסור לביולוגיה ופילוסופיה, ואמבריולוגיה, מפורסם כאחד מגדולי הביולוגים בעולם "לגבי אנשים בעלי שכל צלול, מת הדרויניזם זה זמן רב". 
תומסון בספרו "הידע והשכל הפשוט" "הנימוקים נגד האבולוציה הם לא דתיים, אלא לוגיים ואקספרימנטאליים". 
פרופ' לאנטומיה, אוניברסיטת הארורד "לפנינו חזיון מפליא, פרופ' ת. דויט, שדוקא בשעה שאנשי המדע מסכימים ששיטת דרוין לא רק בלתי מוכחת אלא גם בלתי אפשרית, סיגלו לעצמם ההמונים הנבערים, המשכילים למחצה, את הרעיון כעובדת יסוד". 
ובענין מאובנים שמוצאים ומתארכים אותם כאילו היו קיימים לפני מליוני שנים, ראה מה שכתב על כך כבר המלבי"ם בענין המבול שכתוב "וימח את כל היקום אשר על פני האדמה מאדם עד בהמה עד רמש ועד עוף השמים וימחו מן הארץ וישאר אך נח ואשר אתו בתבה" (בראשית ז, כג) וביאר שם "הרבה נשארו עצמותיהם החזקים כמטילי ברזל ולא נמוחו, בכל זאת נמחו מן הארץ כי על ידי שטף המים הובלו הפגרים לתוך העמקים ורובם נבלעו בעמקי תהום, אשר האדמה פצתה את פיה מעומק תהום רבה וירדו כמה אלפים אמה לעמקי שאול, עד שבצאת נח מן התיבה לא מצא שום רושם מפגרי בעלי חיים ועצמות הענקים ובעלי חיים הגדולים שהיו קודם המבול. ועדות ה' נאמנה מחכימת פתי להשיב דבר לחכמי הגאולוגיה, שחופרים בעמקי האדמה ומוצאים עצמות גדולות מענקים ובעלי חיים גדולים שנאבדו מן הארץ ואינם עוד מימי המבול ואילך, והם מוכיחים מזה קדמות העולם כי יחשבו את האדמה שעשויה מינים מינים, שבכל עומק ידוע יש מין אדמה אחרת, ויחשבו לפי איכות האדמה שימצאו העצמות שם, ולפי חשבון כמה היה צריך עד שיולדו שטחי האדמה שהעולם קדמון מרבוא שנים, ושכבר היו בעל חיים מימי קדם קודם לזמן היצירה שלנו. וכל זה הבל וריק, כי בעת המבול פתחה האדמה את לועה על ידי הרעשים שבאו מעומק שאול ותהום רבה והפכה תחתונים למעלה ועליונים למטה והורידה פגרי הבעלי חיים עמוק עמוק, ונבקה חכמת הדורשים והחופרים לדעת איכות המהפכה הזאת אשר עשתה נפלאות במשך ק"ן יום של עמידת המים, עד שכל הסדרים שסדרו למו החוקרים מאיכות האדמה בכל שטח וכל חשבונותיהם בזה נתבלבלו אז וכל השערותיהם ודמיונותיהם ישא רוח יקח הבל, ולו חכמו ישכילו זאת ויראו מעשי ה' ונפלאותיו במצולת שאול איך מחה את כל היקום מעל פני האדמה ויטביעם בשאול תחתית עדי אובד. ע"כ. וכן מה שטוענים שמצאו מאובנים של קופים הנה הקב"ה הפך בדור הפלגה לאלו שאמרו נעשה עמו מלחמה, נעשו קופין (תנחומא פרשת נח סימן יח). 
כתוב במדרש שבתחילה הקב"ה היה בורא עולמות ומחריבן עד שלבסוף ברא עולם והשאירו. דאמר רבי יוסי בר סימון יהי ערב אין כתיב כאן, אלא ויהי ערב, מכאן שהיה סדר זמנים קודם לכן, א"ר אבהו מלמד שהיה בורא עולמות ומחריבן, עד שברא את אלו, אמר דין הניין לי, יתהון לא הניין לי (אלה אני חפץ בהם, ואלה לא) (מדרש רבה ג, ז). ע"כ. נמצא לפי זה שהעולם נברא הרבה יותר מ-5775 שנים, אלא שמאז שברא ולא החריבו עברו 5775 שנה. וכתב בספר באר הגולה (באר הרביעי פרק טז), שהיו באותן עולמות גם בני אדם. וכשנברא האדם הראשון, נחרבו בני אדם הראשונים שקדמו לו, דכתב "מתחלה ברא הנבראים, ובשעה שנבראו ולא היה בעולם מציאות אחר, היו אותם הנבראים עיקר הבריאה, ושם המציאות עליהם. עד שברא השם יתברך את האדם, שהוא עיקר המציאות, ואמר דין יהניין לי, יתהון לא יהניין לי, ובזה נחרבו שאר הנמצאים, כאשר בחר השם יתברך באדם, שהוא עיקר המציאות, כלומר שאין שם מציאות נופל עליהם". ע"כ. נמצא שיתכן שיש אפשרות למצוא מאובנים של חיות עוד מלפני 5775 שנה, מאותן עולמות שהיה בורא הקב"ה ומחריבן. 
נמצא- שרבים מהמדענים בעולם דוחים את תאוריית האבולוציה מכל וכל, ובכל אופן אין שום אפשרות להתחלת חיים ללא ישות תבונית ואחר הכל גם אם היתה התאוריה נכונה, לא היתה סותרת את התורה והיהדות, כאמור. ובכל אופן אין לנו צורך להתגונן שהרי זה שהקב"ה ברא את העולם זו מציאות, וכעת המדענים צריכים להסתדר עם המציאות הזו, וכל השערה שימציאו המדענים לא תשנה את המציאות שהיתה בעבר הרחוק, ולכן עליהם להעלות תאוריות המתאימות למה שכתוב בתורה שלנו ואילו אנו אין אנו צריכים להסתדר עם התאוריות של המדענים.