שאלה. מה זה רוח הקודש?


ה שאלה. מה זה רוח הקודש?

תשובה. מי ששורה עליו רוח הקודש, יקבל מהקב"ה שפע לשכלו, וידע ענין מסוים בצורה ברורה מדויקת ושלמה ויתכן שידע דברים נסתרים ועתידות. ובשעה שיקבל האדם את השפע לשכלו, ידע בצורה ברורה שההבנה הזו היא מהקב"ה. ורוח הקודש היא מדרגה פחותה ממדרגת נבואה
ופעמים שנופלת לאדם מחשבה והיא דרגה פחותה מרוח הקודש, מכיון שלא ירגיש בודאות שזו השפעה מהקב"ה. 

מקורות: הרמח"ל במאמר העיקרים (בנבואה ונבואת משה) ביאר בענין רוח הקודש: למטה ממדריגת הנבואה יש מדריגה נקראת 'רוח הקודש'. ענין שיושפע שפע ממנו יתברך אל שכל האדם בהגיעו אליו יוקבע בו ידיעת ענין מה בלתי ספק ובבלתי טעות, וידע הדבר בשלמות סבותיו ותולדותיו כל דבר במדריגתו. ואולם על ידי השפע הזה אפשר שישכיל דברים שמגדר ההשכלה האנושית הטבעית להשכיל אותם, אמנם יתרון השכיל אותם על זה הדרך, מהשכיל אותם על הדרך האנושי הוא, שעל זה הדרך יושגו בלי עמל ויושגו בלי טעות, ולא ישאר בם ספק, מה שאין כן בהשכלה שעל דרך האנושי. ואפשר שישיג גם כן ענינים מה שאין בגדר ההשכלה האנושית שתשכילם ומכללם הנסתרות והעתידות. והנה רוח הקודש זה היה נרגש למשיגיו, שהמקבלו יכיר בלי ספק שהוא שפע נשפע לו. ע"כ. 
והוסיף שם עוד הרמח"ל לבאר שיש דרגה פחותה מרוח הקודש: ואמנם עוד יקרה לפעמים שיושפע בלב אדם שפע שיעמידהו על תוכן ענין מהענינים אך לא ירגיש בו המושפע, אלא יגיע לו כמי שנופלת מחשבה בלבבו ונקרא על דרך ההרחבה ושלא בדקדוק רוח הקודש. ע"כ. וברור שכוונתו שגם מחשבה זו, היא מחשבה שנופלת לאדם מהקב"ה. אלא שכיון שלא מרגיש בה בבירור שהיא מהקב"ה, לכן אין שמה רוח הקודש כפי הדרגה של רוח הקודש. אבל ברור שכוונת הרמח"ל שזו מחשבה קדושה, שאם לא כן מה ענין שהיה לו לאדם להרגיש שמחשבה זו מהקב"ה. 
ונראה מעין זה בספר חסידים (סימן רצ): "חכם ששואלים ממנו דבר שאין יודע וכששאלו אז על חכם צלחה רוח ה' ויודע את השאלה הרי חפץ הקב"ה שיגיד, וכיון שמיד יודע הרי יגיד לו ואם שואל ממנו ואין על החכם צלחה רוח ה' לדעת, הרי חפץ הקב"ה שלא יגיד לו". ע"כ.