הטוען שהוא המשיח, איך נדע שזה נכון?


ד שאלה. הטוען שהוא המשיח, איך נדע שזה נכון?

תשובה. על המשיח להיות אדם שהוגה בתורה תמיד, ויהא מנהיג גדול שיחזק את כל עם ישראל לקיים מצוות, וכן שילחם מלחמות ה', ואם יש בו כל הדברים הללו הרי הוא בחזקת משיח, ובתנאי שלא נהרג לבסוף. ואם עשה והצליח וניצח את כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי.

מקורות: כן הוא ברמב"ם (הלכות מלכים יא, ד) "אם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצות כדוד אביו, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה', הרי זה בחזקת שהוא משיח. ואם נהרג בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים". ע"כ. 
ועוד הוסיף הרמב"ם "שאם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי" דהיינו שבחלק הראשון כתב רק שהוא בחזקת משיח, ואילו בחלק האחרון שהוא בודאי המשיח. נמצא שתנאי ראשון למשיח הוא שיעסוק בתורה ובמצות בצורה ניכרת משאר העם. וכן יכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה וכן ילחם מלחמות ה'. 
ומעשה באחד תמהוני שנכנס לגרא"ל שטיימן שליט"א ואמר: שלום אני המשיח! לא ידעו בני הבית כיצד לדחותו. פנה אליו הגרא"ל ואמר: אם הנך המשיח אנא תתרץ לי כל הקושיות שנשארו בגמרא ב"תיקו". כגון גוזל שרגלו אחת בתוך חמשים אמה ורגלו השניה מחוץ לחמשים אמה. מה התירוץ? שמע הלה והלך...