מאחר ועם ישראל העם הנבחר מדוע הוא סובל?


ח שאלה. מאחר ועם ישראל העם הנבחר מדוע הוא סובל?

תשובה. נסתרות דרכי האל, אלא שיש לומר שהעולם הבא הוא העיקרי, שהוא נצחי, לעומת העולם הזה שהוא זמני, ולכן תכלית הטוב תהיה בעולם הבא (ספר החינוך).

מקורות: כן כתב בהקדמה לספר החינוך וז"ל: "ואם ישאל עוד, אחר שאמרת כי עיקר הכל והחלק הנבחר הם עם ישראל, איך הדבר שהם סובלי הגלות והצרות מעולם. התשובה, ידוע הדבר ומפורסם בין בני העולם כי אדון הכל ברא שני עולמות, עולם הגופות ועולם הנשמות, ועולם הגופות כאפס ותוהו נחשב כנגד עולם הנשמות, שזה כצל עובר וזה קיים לעדי עד. ועל כן בהיות הנפש עיקר האדם והדבר הקיים שבו ונשאר לעדי עד, והגוף כלי לנפש, משמש אליה זמן מועט ואחר כן נפסד ונאלח, הנחיל ה' לעמו עולם הנשמות, שהוא עולם נצחי ולתענוג שבו אין שיעור. 
ואם ישאל השואל עוד, ולמה לא נתן האל לעמו אשר בחר שני מנות, תענוג עולם הגופות ועולם הנשמות. התשובה, כי ידוע לכל בעל שכל שאי אפשר לבעל חומר לעולם מבלי שיחטא, וממדות האל ברוך הוא הקבועות עדי עד היא מידת הדין, והיא תחייב כל בעל שכל ללכת בדרך השכל ובנטותו להתחייב למלך, ואחר שחייבה מידת הדין, לפטור בלא כלום אי אפשר שכבר יצא חייב מבית מידת הדין, ועל כן מחסדי השם עלינו שם חלקנו לצרף החטא ממנו בעולם הזה הנפסד, להיות נפשותינו נקיות וקיימות בעולם הנשמות, שיפה שם שעה אחת מכל חיי העולם הזה. ואולם יש להאמין שיגיע זמן שנזכה לשני המנות, והם ימות המשיח. והטעם, כי אז בימים ההם, לפי שלא נהיה צריכים לצירוף הגופים כלל כי יבטל ממנו יצר הרע, כדכתיב ביחזקאל (לו, כו) "והסירותי את לב האבן מבשרכם". ואם גם בעת ההיא מעט סיג חטא ישאר, יפול החיוב על ראש השעיר כאשר בתחילה. וזהו שכתוב בתורה (ויקרא כו, ג) אם בחוקותי תלכו, אנחיל אתכם טוב העולם הזה, כלומר, אם תהיו שלמים ולא תהיו צריכים לצירוף הגוף תזכו אף לטובת העולם הזה. וזהו שכתוב באברהם אבינו עליו השלום, שברכו השם בכל, אף בטובת העולם הזה, שלא נצטרך בעת ההיא לצירוף הגוף כלל. ואחרי זאת אין לתמוה בצערן של ישראל בגלויות יותר מכל האומות, כי הכל לטובתם ולכבודם. ואתה השואל, תן עיניך ולבך על זה, כי דבר גדול הוא, לא יבינו אותו כל רשעים, והמשכילים יבינו. כי הרבה מן היהודים עניים ברוב הצרות הגדולות אשר תכפום בגליות, והם לא ידעו ולא הבינו את טוב עולם הנשמות, כמעט נטיו רגליהם ברוב הדאגות, ולבם לא נכון עמם ברוב רעיונות. השם בחסדיו יעביר מלבנו מחשבות און, וישפיע עלינו שכל טוב ודעות נכונות להשלים חפצו, אמן כן יעשה". עכ"ל.