מדוע לא ניתנה לנשמה הרגשה ללא כיסופא דנהמא, מבלי לרדת לעולם?


ז שאלה. מדוע לא ניתנה לנשמה הרגשה ללא כיסופא דנהמא, מבלי לרדת לעולם?

תשובה. כך ראתה חכמתו יתברך. אלא שלשבר את האוזן ולומר שהסיבה היא גם שנתאווה הקב"ה שתהיה לו דירה בתחתונים כמו בעליונים, דהיינו שתרד הנשמה לעולם גשמי עם נסיונות ויהיה גילוי ה' יתברך בעולם. 

מקורות: התשובה הכי נכונה לשאלות מעין אלה היא, כך רצתה חכמתו יתברך, מכיון שנסתרות דרכי האל, ובהדי כבשי דרחמנא למה לך. וברור שיכל הבורא יתברך לעשות ככל אשר חפץ, אך בחר לברוא את הכל באופן הזה. 
ומה שכתבנו שהסיבה משום שהתאוה שתהיה לו 'דירה בתחתונים' זה בכדי לסבר את האוזן, שאם המטרה היתה רק בכדי שלא תהיה לנשמה כיסופא דנהמא, יתכן שהיה הקב"ה ישפיע על הנשמה מעיקרא הרגשה של 'נהנים מזיו השכינה' ללא הרגשה של 'כיסופא דנהמא', אך כיון שמטרת בריאת העולם היא גם שנתאוה שיהיה לו דירה בתחתונים כמבואר במדרש תנחומא (בפרשת נשא סימן כד) וז"ל: רבי שמעון בר יוחאי אומר בשעה שברא הקדוש ברוך הוא העולם, התאוה שיהא לו דירה בתחתונים, כשם שיש לו בעליונים". וכן מבואר בתניא בליקוטי אמרים (פרק לג ובעוד מקורות כמבואר לעיל) הרי שלצורך כך היתה הנשמה צריכה לרדת לעולם הגשמי.