איזה מגרעות יש בקריאת עיתונים?


ג שאלה. איזה מגרעות יש בקריאת עיתונים?

תשובה. חוץ מביטול תורה, הכתבים מכניסים לקורא השקפות פסולות, אפיקורסות, בזיון התורה ובזיון תלמידי חכמים, לשון הרע, שקר, ליצנות ניבול הפה ועוד, ומעבר לך בעיתונים חילונים ישנם גם מראות פסולות.

מקורות: בקובץ מאמרים (חלק א עמוד קפב) לגאון הרב אלחנן וסרמן הי"ד כתוב בשם החפץ חיים זצ"ל שנהג לומר על העיתונות החופשית: "קיימים הרבה חלקים של דיבורים אסורים לשון הרע, רכילות, שקר, ליצנות נבול פה וכו'". ופעם אחרת התבטא "בעיתונים החופשיים נמצאים כל חלקי הדיבור האסור, אחד מהם לא נעדר". 
ולצערנו כיום ישנם איסורים אלו גם בעיתונים הקוראים לעצמם "חרדיים". וכן מצוי בהם זלזול ישיר או עקיף, בגדולי ישראל וברבנים שאינם מהחוגים "שלהם". 
ועוד כתב שם בקובץ מאמרים: לאדם הממוצע מן השוק, במיוחד בני הנוער אין דעות עצמיות. דעותיהם והשקפותיהם מבוססות על מה שהם קוראים בעיתון. מי שקורא את העיתון "היינט" (עיתון חילוני בפולין) מאמין באמונה שלמה שכל הכתוב שם הוא אמת, ולא עולה אפילו על דעתו לחשוב, שמא אין כל הכתוב שם אמת. כיוצא בזה אדם שקורא את העיתון "מאמענט" (עיתון חילוני אחר בפולין). היוצא מכך הוא, כי סופרי העיתונים הם למעשה המורים והמדריכים של כלל ישראל. מי הם מורים ומדריכים אלה, ידוע למדי, ובהתאם לכך הם פירותיהם, התלמידים שלהם. "כי רבים חללים הפילה" זה תלמיד שלא הגיע להוראה ומורה (סוטה כב.). אפילו אדם המיושב ביותר בדעתו, ואיננו מאמין באמונה שלמה בעיתונות, גם הוא פטור בלא כלום אי אפשר. הנכנס לחנותו של בורסקי קולט ריח רע. כל זמן שהעיתונות החופשית מושלת בכיפה, אין כל סיכוי שהמצב הרוחני ישתנה לטובה. אם יהודי פשוט היה קורא את ה"דווא גראשע" (עיתון אנטישמי) במשך שלשה חדשים הוא היה נהפך לאנטישמי. ע"כ. 
וכן הוא בימינו שמעבר לכל האמור לעיל גם מכניסים בעיתון דעות כפרניות נגד התורה באיצטלא של "מחקר מדעי" כביכול נקי מהשקפות, ובתוכו ישנה מגמתיות ברורה של כפירה למתבונן בעין פקוחה. 
נמצא שהבעיה הגדולה היא שצעירים ואנשים שאינם בעלי דעת שלמה, קוראים עיתון ומאמינים באמונה שלמה שכל מה שכתוב שם אמת, וממילא נכנס לראש הקורא דעות והשקפות פסולות וכפרניות נגד התורה. ואף בעל דעת שלמה, אינו ניצל מרשמים שליליים שמכניס הכותב בין השורות. ולכן ככל שירחיק את עצמו מקריאה בעיתונים יינצל יותר מהשפעתם השלילית. 
וכל זה חוץ ממה שמכניס לראשו ענייני חידושים שגורמים לו היסח הדעת בלימוד התורה כפי שכתבנו לעיל בענין שמיעת רדיו. 
ואחר כך ראיתי דהביא בענין העיתונים בספר בנין עולם (עמ' יב) לסטייפלער זצ"ל מספר זכור למרים (פרק כג) זצ"ל "התגבר עלינו היצר הרע מאוד ומבקש תחבולות איך ללכדנו, למשל קריאת עיתונים שנתרבו מאד בזמננו ורבו כיום מאד הקוראים אותם. והנה איך לא יבלה האדם הקוראם על כל פנים שעה אחת ביום על קריאתם ואחר כך נודע לכל כי הוא קורא והיודע חדשות העולם, נמצאים אנשים שואלים אותו מהנשמע והוא מתבטל עוד כמה זמן על זה. וישנם הקוראים שלשה ארבעה עיתונים והנה במשך שנה יצטרפו כל השעות לזמן רב. וכל זה הוא אודות הביטול תורה בעצמו המגיע מקריאת העיתונים. והנה מצוי הרבה פעמים שנמצאים בהם דברי ליצנות ולשון הרע ורכילות ומחלוקות, ולולא נמצא קוראים ומקבלים לזה, כי אז לא הדפיסו אותם ודבר זה נעלם מכל, שכולם יהיו נתפסים על זה בבואם ליתן דין וחשבון לפני כסא הכבוד".