אלו נסיונות מֶזָמן השימוש בפלאפון?


ד שאלה. אלו נסיונות מֶזָמן השימוש בפלאפון?

תשובה. אם אין לאדם צורך אמיתי להשתמש בפלאפון, החזקתו גורמת להיסח הדעת גדולה, שנושא אותו לכל מקום, ושם לבו כל הזמן שמא מישהו התקשר. והשימוש בפלאפון שאינו כשר מזמן נסיון לאיסורים רבים מהתורה כפי השימוש באינטרנט כאמור לעיל.

מקורות: כתב הרמב"ם (הלכות תלמוד תורה ג, ו) מי שנשאו לבו לקיים מצוה של תלמוד תורה כראוי ולהיות מוכתר בכתר תורה, לא יסיח דעתו לדברים אחרים, ולא ישים על לבו שיקנה תורה עם העושר והכבוד כאחת. ע"כ. וידוע מגדולי ישראל שלא היו מחזיקים פלאפון משום היסח הדעת, וכן היו אוסרים לבחורים להחזיק פלאפון משום היסח הדעת. 
ואפילו לגבי טלפון, מסופר על המקובל הרב מרדכי שרעבי זצ"ל שקיבל על עצמו שלא לדבר בטלפון משום היסח הדעת. ומסופר על הגאון רבי יהודה צדקה זצ"ל שהתנגד שיתקינו בביתו טלפון, משום מותרות, ורק לאחר שבני ביתו דברו על לבו רבות, הסכים. בסמוך לכך, בוקר אחד התכונן ללכת לבית הכנסת להתפלל בנץ החמה כדרכו, וגילה שלא יכול לצאת מביתו מכיון שמנעול דלתו התקלקל. לכן התקשר לחתנו הגאון הרב יעקב שיכנזי הגר בסמוך, שיואיל לבוא לביתו לפתוח לו את הדלת. לאחר התפלה, פנה חתנו לרב ואמר לו: שברוך ה' שהתקין טלפון שסייע לו לצאת בזמן לתפלה. השיב הרב שאילו לא היה טלפון, הדלת לא היתה נתקעת... 
ומעין זה, סיפר בשיעור מרן הראש"ל הגר"י יוסף שליט"א, שמגיע לו פלאפון חינם מהמדינה מתוקף תפקידו, אך הוא לא לקח פלאפון כי גורם להיסח הדעת וכו'. 
והשימוש בפלאפון יש בו נסיון יותר קשה מכיון שהיצר מראה לו פנים של היתר, שהרי יש בו תועלת. וכל מי שאינו זקוק באופן ממשי לפלאפון יקיים בעצמו "הוי מחשב הפסד מצוה כנגד שכרה, ושכר עבירה כנגד הפסדה" (אבות ב, א), דהיינו שיחשב תועלת מול הפסד. 
ואם הפלאפון אינו מאושר על ידי הרבנים, יש בזה משום כל הנסיונות האמורים בשימוש באינטרנט המובאים לעיל. ועוד יותר גרוע משימוש במחשב, מכיון שהפלאפון זמין בכל רגע, וכן יכול להשתמש בו בסתר. ועל כיוצא בזה בירך רבן יוחנן בן זכאי את תלמידיו "יהי רצון שיהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם" אמרו לו תלמידיו עד כאן, אמר להם: "ולואי, תדעו כשאדם עובר עבירה אומר שלא יראני אדם" (ברכות כח:). הרי שכל שיכול להסתיר את מעשיו, יצר הרע מתגבר.