איזה מגרעות יש בשמיעת רדיו?


ב שאלה. איזה מגרעות יש בשמיעת רדיו?

תשובה. חוץ מביטול תורה בזמן השמיעה ולאחר מכן שמהרהר בדברים בזמן התפילה והלימוד, מכניסים לשומע השקפות פסולות, אפיקורסות, בזיון תלמידי חכמים, לשון הרע, ליצנות ניבול פה ועוד. והרגיל בזה לאורך זמן מטנף את נפשו ונעשה לבו גס לעבירות חמורות ולהנהגות פסולות ששומע, הן בגלל הנושאים המדוברים, והן בגלל ההתנהגות של שדרנים בעלי מדות רעות. והמדובר הוא בתחנות דתיות, וכל שכן בתחנות חילוניות שמחדירות בצורה עקבית וערמומית השקפות המנוגדות להשקפת התורה. ואם קשה לו לפרוש מזה באופן מוחלט, לפחות יסווג לו איזה סוגי שידורים לשמוע, שיעורים וכדומה, ולא ישמע הכל באופן גורף.

מקורות:  בשמיעת חידושים מענייני העולם, בזמן שמיעתם יש בזה משום ביטול תורה, כששומע דברים שאינם נוגעים לו, והיותר גרוע שלאחר מכן טבע האדם להרהר במה ששמע, ובאות המחשבות בזמן התפילה וכן מבלבלות דעתו בשעת הלימוד. כן כתב בספר חסידים בסימן י "דברים שייצרו קשה עליו כגון רכילות דברים בטלים ולדבר דברים חידושים מדברי העולם שעל הכל יש יצר". וכן כתב בסימן פט "אל תהי להוט אחר חידושים כי אלה מסירים לב האדם מן התורה". וכן כתב בסימן צח "שנא לומר כי מה בכך לספר חידושים ולשמוע דברי הבאי בשרירות לבי ולא אבוא לידי חטא". וכן כתב בסימן ש' "שחוק חברים וחידושים ודברים בטלים גורם להבטל מדברי תורה לכך נאמר "בכל לבבך ובכל נפשך" (דברים ו, ה) אצל אהבה ועבודה, לעזוב אותם בשביל הקדוש ברוך הוא". וכן כתב בסימן אלף קז "אם יאמר לך אדם דבר סתר אני יודע תן לי אמונתך שלא תגלה אל תעשה ואל תהי להוט אחר סתרים וחידושים כי אלה מסירין לב האדם מן התורה". עכ"ל. נמצא שדברי חידושים מסירים את לבו של האדם מהתורה. 
וכן כתב בספר פלא יועץ בערך שמיעה: כשם שמצוה לשמוע דברי חכמים המלמדים לאדם לדעת את חקי האלהי''ם ואת תורותיו, כל קבל דנא אמרו רבותינו זכרונם לברכה אל ישמיע אדם לאזנו דברים בטלים, שהן נכוות תחלה לאיברים (כתובות ה:). ויש בני אדם שמתענגים מאד לשמוע חידושים, ויש שאם יראה שנים שמדברים ולא שמע מה הם מדברים, או ששמע חצי דבר ולא שמע כולו, נפשו יוצאה ומכרכר כמה כרכורים ומשתדל בכל עוז לידע את הדבר, לא ישקוט ולא ינוח עד שידעהו. וזה חלי רע, והוא הבל ורעות רוח, שאם הדבר יש צורך שידעהו, יבקשהו ממקומו להודיעו, ואם אין צורך שידעהו, מה יתן לו ומה יוסיף לידע דברים בטלים, וזה שיש בו מדה רעה זו, כמה רעות עושה, אחת, שמניח התורה מקור מים חיים לחצוב בורות נשברים לשמוע דברי חידושים, והן הן יהיו בעוכריו לערבב דעתו בתפלתו, כי כל החידושים ששמע כולם נקבצו באו לו למוחו בשעת תפלתו, ומתוך שתאב לשמוע דברי חידושים בכל צואה יתגלע וישמע כל מיני דבורים אסורים, ואם יהיה שותק ולא ימחה, ענוש יענש כבעל דברים, ומתוך שנפשו חשקה לדעת חידושים, יבוא לחטט לידע סוד אחר ולשמוע תחת החלון ואחרי הכותל ועובר על לא תלך רכיל בעמך (ויקרא יט, טז), כמו שכתב בספר הלכות קטנות (חלק א סי' רעו), באופן שמדה רעה זו לשמוע דברי חידושים, לא ללמד על עצמה יצאה, אלא רעותיה מובאות אחריה. ע"כ. 
והבעיה החמורה יותר בפרט בשמיעת חדשות היא שטבע האדם לקבל את הדברים כמוחלטים, ועל פי רוב עורך החדשות מכניס דברי אפיקורסות בין הדברים והדברים מחלחלים מבלי משים. וכן כשהעורך אדם שאינו ראוי, הוא מכניס בחדשות מעשים שאינם ראויים מניאוף ואלימות, עד שנפשו של האדם אט אט מקבלת את הדברים בשוויון נפש, ובכך מזדהמת במדות רעות. ושמעתי מגיד אמת ששמע מחכם בן ציון אבא שאול זצ"ל שאמר שבכל פעם בחדשות לא ייבצר שלא יכניסו דברי כפירה ומדות והנהגות פסולות הנוגדות את היהדות. וכידוע שכל מי יש לו אוזן קשבת ולב חכם מבין גם את הרמזים המוסתרים בעורמה, המחדירים לאדם השקפות ודעות פסולות. 
והבעיה החמורה בשמיעת עיתונאים המדווחים על אירועים שונים, שיש מהם בעלי מדות רעות ובעלי לשון הרע ורכילות, והשומע מקבל את הלשון הרע, וכן מושפע מהמדות הרעות של העיתונאי או המנחה. 
ובעיה חמורה בשמיעת שיחות עם מאזינים ברדיו, ששומע דעות פסולות הנוגדות את התורה בתכלית, וכן שומע אנשים בעלי מדות רעות המשפיעים על הנפש. וכן שומע מעשים מזעזעים מענייני העולם הגורמים לאדם להרהר בהם ולהיות מושפע ממעשים שלא יעשו. 
ולכן כל אחד יהא חכם וימעיט משמיעת רדיו ודברי חידושים ככל יכולתו, שמכלים כל חלקה טובה. וישמע חכם ויוסף לקח.