כיצד ינהג מי שכבר נכשל בדברים אסורים?


ו שאלה. כיצד ינהג מי שכבר נכשל בדברים אסורים?

תשובה. יפרוש מכאן ואילך בכל כוחו. דהיינו שיעשה תשובה ג' שלבים, וחלק מזה פרישה מהאיסור וקבלה לעתיד.

אמר שלמה המלך "כי שבע יפול צדיק וקם" (משלי כד, טז). שידוע שדרכו של יצר הרע, בתחילה מכשיל את האדם ולאחר מכן מראה לו עד כמה מעשיו רעים, ומייאש אותו שאין לו תקנה. ולא ישמע לעצת היצר אלא אדרבא, יתגבר ויקבל על עצמו קבלה אמיתית לפרוש מכאן ואילך מהדברים האסורים שאין דבר בעולם העומד בפני התשובה. ועצה טובה לשתף את הרבנים והקרובים והחברים בנסיונות שעובר. שדאגה בלב איש ישיחנה לאחרים (ע"פ משלי יב, כה) שיעזרו לו בעצה ועידוד להתגבר. לא כאותם ששומרים הכל בלבם, עד שמגיעים למצב של הדרדרות כללית ח"ו. והדרך הנכונה ביותר היא לפרוש לגמרי, ולא די לקבל להמעיט בשימוש. וד"ל. 

מקורות: ידוע שבכל הדורות היו נסיונות בלימוד התורה ובעבודת ה'. אך בדור שלנו הנסיונות גברו עד למאוד, שהנסיון מצוי בכל רגע, כשיש לאדם גישה למכשירים אלקטרוניים. והנסיון הקשה ביותר הוא יצר הסקרנות, שרוצה לדעת מה הנושא המדובר, ועל מה כל כך זועקים גדולי הרבנים. ולאחר מכן הנסיון הוא לראות אם מה שראה ישפיע עליו. שעצת היצר אומרת לו, נו מה בכך אני אראה ואעבור ולא ישפיע עלי. ולאחר מכן הנסיון הגדול הוא לפרוש מהדברים הרעים שהתרגל אליהם. ולצורך כך צריך להתגבר מאוד. וכיון שהנסיון קשה מאוד, לכן מומלץ לשתף את קרוביו ואוהביו בנסיון שמתנסה בו, על מנת שיעזרו לו ויעצו לו ויתפללו עליו שיתגבר על הנסיון. 
ומה שכתבנו שיפרוש, כן כתב הרמב"ם (הלכות תשובה ב, ב) שדרך התשובה בכל עבירה היא, לפרוש מהעבירה, להתחרט על העבר, לקבל לעתיד ולהתוודות. וז"ל: "ומה היא התשובה הוא שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו ויגמור בלבו שלא יעשהו עוד, ויתנחם על שעבר, ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם, וצריך להתודות בשפתיו ולומר עניינות אלו שגמר בלבו". ע"כ. 
אלא שהבעיה הגדולה יותר היא שיצר הרע מייאש את האדם, שמאחר ועשה כך וכך, מה לו לעשות מצוות וכו'. ולכן אחר שקיבל לפרוש, יתחזק במצוות בדיוק כפי שהיה לפני כן, ועוד יותר, והרי הוא כצדיק גמור ואין שום יאוש בעולם.