האם לא היה הפסק בשרשת הדורות בימי יאשיהו שמצאו ספר תורה (שמשמע לכאורה שלפני כן התורה לא היתה ידועה, אלא נעלמה מהם)?


ד שאלה. האם לא היה הפסק בשרשת הדורות בימי יאשיהו שמצאו ספר תורה (שמשמע לכאורה שלפני כן התורה לא היתה ידועה, אלא נעלמה מהם)? 

תשובה. לא היה הפסק. שהיו להם עוד ספרי תורה וגם המצוות לא נעלמו מיאשיהו שהיה צדיק וקיים מצוות מגיל צעיר ולא מנביאי וצדיקי הדור, שבדורו של יאשיהו היו ירמיה וצפניה, והם מעתיקי השמועה. ורק מצאו את הספר התורה שכתב משה רבינו, והיה פתוח בפרשת תוכחה שעתיד לצאת לגלות, ולכן יאשיהו קרע את בגדיו כשקראו לפניו בספר התורה. 


מקורות: ובענין שרשרת הדורות שלא היה בה הפסק יש השואלים שלכאורה בזמן יאשיהו היה הפסק דהכי איתא בפסוקים במלכים (ב כב, א-יא) בן שמונה שנה יאשיהו במלכו ושלשים ואחת שנה מלך בירושלם ושם אמו ידידה בת עדיה מבצקת. ויעש הישר בעיני ה' וילך בכל דרך דוד אביו ולא סר ימין ושמאול. ויהי בשמונה עשרה שנה למלך יאשיהו. ויאמר חלקיהו הכהן הגדול על שפן הסופר ספר התורה מצאתי בבית ה' ויתן חלקיה את הספר אל שפן ויקראהו. ויקראהו שפן לפני המלך ויהי כשמע המלך את דברי ספר התורה ויקרע את בגדיו. ע"כ. ואם כן לכאורה נשכח ספר התורה, ונמצא שוב בימי יאשיהו וכשקראו לפניו בספר קרע את בגדיו. 
ודבר זה אינו מורה על הפסקת שרשרת הדורות מכמה סיבות, ראשית בכל אופן לא נשכחו התורה והמצוות מגדולי הדור ואדרבא כתוב שיאשיהו עצמו היה מלך צדיק ומלך מגיל שמונה וספר התורה נמצא רק בגיל שמונה עשרה, אם כן איזה מצוות קיים עד שנמצא ספר התורה, אלא ודאי שמסורת המצוות לא נשכח כלל. דבר נוסף כתוב בפסוק דנמצא ספר התורה בה' הידיעה וביאר המלבי"ם (שם פס' ח) רצה לומר שזהו ספר התורה שכתב משה רבינו שהיה מונח סמוך לארון, גנזוהו בימי מנשה, ששרף את התורה ועכשיו מצא אותו, ועל זה אמר ספר התורה בה' הידיעה. רצה לומר ספר תורה שכתב משה, ופירשו חז"ל (יומא נב:) דספר עזרה לתחלתו הוא נגלל והוא מצא אותו גלול בפסוק "יולך ה' אותך ואת מלכך" (דברים כח, לו) שמזה היה לו סימן שילכו בגולה. 
וכן ביאר שם (פס' ח) המצודת דוד, שזמן רב לא מצאו את הספר תורה שכתב משה רבינו מפי הגבורה, וכשמצאוהו היה פתוח בתוכחה. וז"ל: "שעל כי אחז שרף את התורה, לזה פחדו הכהנים פן ישלח ידו גם בספר התורה המונח מצד הארון אשר כתב משה מפי ה'. ולקחו הספר תורה ההיא והטמינו מפניו ולאחר מותו חפשו אחריה ולא מצאוה וכאשר היה הכהן גדול מחפש אחר הכסף המובא מצאה וארז"ל (יומא נב:) שמצאה כשהיתה מגוללת בפרשה תוכחות והיה התחלת הדף "יולך ה' אותך ואת מלכך" ועל כי מאז חפשו אחריה ולא מצאוה אמר כמבשר ספר התורה ההיא מצאתיה בבית ה'". ע"כ. 
וכן ביאר שם האלשיך "ראוי לשים לב מה זו תמיהה על דברי ספר התורה הנמצא בית ה', היתכן כי לא ראו ספר התורה כל ימיהם עד העת ההיא, והאמת כי על חזקיהו יפלא שלא הכתיב אחרים. ומן התימה איך יאשיהו לא הכתיב ספר לקיים וכתב לו את משנה התורה הזאת וכתב לו והיתה עמו וקרא בו, וכבר עברו י"ח שנים שמלך" ומחמת כל קושיות אלו הביא האלשיך את הביאור שאמרו חז"ל, שברור שהיו ספרי תורה אחרים, אלא מכיון שנגלל באופן שהיה פתוח בפסוק "יולך ה' אותך ואת מלכך" על כן קרע את בגדיו, שנראה לו כי מה' יצא הדבר להחרידם שיתנו אל לבם. 
וכן ביאר האלשיך (שם) כי ספר התורה הזה, הוא אותו שכתב משה רבינו בידו, והיה גנוז בית ה', ושפירשו בירושלמי שמצאוהו נגלל על פסוק "יולך ה' אותך ואת מלכך". וכן ביאר לדייק מלשון מציאה באומרו (פסוק ח) מצאתי בבית ה', שתמיד היה רק ספר אחד בבית ה', ועתה חלקיהו מצא ספר התורה בבית ה' ולא מצד הארון אלא ספר תורה נוסף, מה שעד כה כל הכהנים הנכנסים ויוצאים שם לא ראו ספר תורה, ועתה דרך מציאה נזדמן שם, על כן תמהו על המצאו שם ואמרו אין זה כי אם מאת ה' צבאות לאות ולסימן נפתח ונקרא בו במקום שיקרא הקורא בלי שיגלול כלום. וימצא כתוב מוסר, וכתב רש"י כי ראה שם מיד "יולך ה' אותך ואת מלכך אשר תקים עליך", אמר הנה נראה שעל מלך שהעם הקימוהו, ולא נביא על פי הדיבור אינו אלא הוא כדבר שנאמר "וימליכו עם הארץ את יאשיהו בנו תחתיו" (מלכים ב כא, כד) על כן חרד את כל החרדה הכתובה. 
הרי שהסבירו המפרשים מדוע חרד יאשיהו וקרע בגדיו, ולעולם היו להם ספרי תורה אחרים, וממילא לא נפסקה שרשרת הדורות ממעמד הר סיני ואילך. 
ומה שכתבנו שירמיה וצפניה היו בדורו של יאשיה והיו ממעתיקי השמועה מדור דור, כן מבואר ברמב"ם בהקדמה למשנה תורה שכתב "צפניה קיבל מחבקוק ובית דינו. וירמיה קיבל מצפניה ובית דינו. וברוך בן נריה קיבל מירמיה ובית דינו" אם כן ברור שהיה רצף בשרשרת הדורות גם בימיו של יאשיה.