מנין שמשה רבינו קיבל בסיני גם את פירוש התורה, דהיינו את התורה שבעל פה?


ג שאלה. מנין שמשה רבינו קיבל בסיני גם את פירוש התורה, דהיינו את התורה שבעל פה?

תשובה. מסורת היא בידינו מחכמינו זכרונם לברכה, שכשם שמשה רבינו קיבל תורה מסיני, כן הוא קיבל את התורה שבעל פה מסיני. אלא שתורה שבכתב אינו רשאי לאומרה בעל פה, ותורה שבעל פה, אינו רשאי לכותבה. ולכן לא כתב משה רבינו את התורה שבעל פה, אלא עברה דור אחר דור בעל פה. עד זמן רבי יהודה הנשיא שהחליט לכתוב את התושב"ע, משום שחשש שלא יישכח הפירוש המקובל. 

ודבר זה שתורה שבעל פה ניתנה מסיני, הוא גם הגיוני, שלא יתכן שהקב"ה נתן תורה שבכתב מבלי לפרש מה כוונתו בכל מצוה, שהרי פירוט המצוות כיצד לקיימן לא כתוב בתורה שבכתב, כמו שבת, סוכה, תפילין וכן כולם.

מקורות: איתא בספרא בהר (פרשה א) וידבר ה' אל משה בהר סיני לאמר, מה ענין שמיטה אצל הר סיני והלא כל המצות נאמרו מסיני, אלא מה שמיטה נאמרו כללותיה ודקדוקיה מסיני, אף כולם נאמרו כללותיהם ודקדוקיהם מסיני. וכן מבואר במסכת ברכות (ה.) אמר רבי לוי בר חמא אמר רבי שמעון בן לקיש מאי דכתיב "ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם" (שמות כד, יב), לוחות, אלו עשרת הדברות. תורה, זה מקרא. והמצוה, זו משנה. אשר כתבתי, אלו נביאים וכתובים. להורותם, זה תלמוד. מלמד שכולם נתנו למשה מסיני. 
וכן מבואר במסכת עירובין (נד:) שמשה רבנו ביאר את התורה שקיבל, מיד לאחר מעמד הר סיני. תנו רבנן כיצד סדר משנה, משה למד מפי הגבורה נכנס אהרן ושנה לו משה פירקו. נסתלק אהרן וישב לשמאל משה. נכנסו בניו ושנה להן משה פירקן. נסתלקו בניו אלעזר ישב לימין משה ואיתמר לשמאל אהרן. נכנסו זקנים ושנה להן משה פירקן. נסתלקו זקנים נכנסו כל העם ושנה להן משה פירקן. נמצאו ביד אהרן ארבעה, ביד בניו שלשה, וביד הזקנים שנים וביד כל העם אחד. נסתלק משה ושנה להן אהרן פירקו נסתלק אהרן שנו להן בניו פירקן. נסתלקו בניו שנו להן זקנים פירקן. נמצא ביד הכל ארבעה. ע"כ. 
וכן ביאר הרמב"ם בהקדמה למשנה תורה: כל המצות שנתנו לו למשה בסיני בפירושן ניתנו. שנאמר ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה. תורה זו תורה שבכתב. והמצוה זו פרושה. וצונו לעשות התורה על פי המצוה. ומצוה זו היא הנקראת תורה שבעל פה. כל התורה כתבה משה רבנו קודם שימות בכתב ידו. ונתן ספר לכל שבט ושבט וספר אחד נתנהו בארון לעד. שנאמר "לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו וגו'. והמצוה שהיא פירוש התורה לא כתבה אלא צוה בה לזקנים וליהושע ולשאר כל ישראל. שנאמר "את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם אותו תשמרו לעשות". ומפני זה נקראת תורה שבעל פה. אף על פי שלא נכתבה תורה שבעל פה למדה משה רבנו כולה בבית דינו לשבעים זקנים. ואלעזר ופינחס ויהושע שלשתן קבלו ממשה. וליהושע שהוא תלמידו של משה רבנו מסר תורה שבעל פה וצוהו עליה. וכן יהושע כל ימי חייו למד על פה. עכ"ל. 
וכן ביאר הרמב"ם בהקדמה למשניות: דע שכל מצוה שנתן הקדוש ברוך הוא למשה רבינו ניתנה לו עם פירושה, היה הקדוש ברוך הוא אומר לו המקרא ואחר כך אומר לו פירושו וביאורו וכל מה שכלל אותו המקרא המחוכם, וכך היה סדר למודו לישראל היה בא לאהלו, נכנס אצלו אהרן תחלה, אחר כך נסתלק אהרן ובא לו לימין משה רבינו. נכנסים אחר כך אלעזר ואיתמר בניו, מסדיר להם משה כמו שהסדיר לאהרן ומסתלקים. נכנסים אחר כך שבעים זקנים ומלמדם משה ג"כ כמו שלמד אהרן ובניו, ואחר כך נכנסים המון העם כל המבקש ה' ומסדיר גם להם כדי שישמעו כולם ממנו. וחוזרין אחר כך גם שבעים זקנים ומסדירים אותו המקרא לכל ההמון פעם אחת וכו'. ואותו הביאור הוא כללי ענינים. והיו כותבין המקרא וזוכרים הקבלה על פה. ואמרו ע"ה בבריתא וידבר ה' אל משה בהר סיני מה ת"ל בהר סיני והלא כל התורה כולה נאמרה מסיני אלא לומר לך מה שמטה נאמרו כללותיה ופרטותיה ודקדוקיה מסיני אף כל המצות נאמרו כללותיהן ופרטותיהן ודקדוקיהן מסיני. עכ"ל. 
נמצא שברור מחז"ל שמשה רבינו קיבל בסיני תורה שבכתב יחד עם תורה שבעל פה שהוא הפירוש לתורה שבכתב. 
ומה שכתבנו שזה גם הגיוני, שהרי אין אפשרות לקיים את רוב המצוות, מקריאה רק של החומש. כי דאיך נדע מה צורת התפילין. ומה צורת הסוכה. וכיצד סדר מליחה וברית מילה ושבת ועוד. לכן כל בר דעת מבין שברור שיחד עם התורה שבכתב היה צריך להתלוות גם תורה שבעל פה. ובכל אופן העיקר היא המסורת מחז"ל שגם תורה שבעל פה ניתנה מסיני.