כיצד יתקן האדם את נשמתו?


ה שאלה. כיצד יתקן האדם את נשמתו?

תשובה. על ידי קיום כל המצוות שיכול לקיים, ועל ידי שילמד את כל התורה, פשט רמז דרש וסוד. שאם יחסר לאדם חלק מהמצוות או מהתורה יצטרך לחזור בגלגול להשלימה, אלא אם כן השלים חלק בגלגולים קודמים.

מקורות: כן כתב בשלחן ערוך הרב (הלכות תלמוד תורה א) וכן אמרו חכמי האמת שכל נפש מישראל צריכה לבוא בגלגולים רבים עד שתקיים כל התרי"ג מצות במעשה דיבור ומחשבה. ודיבור ומחשבה הוא לימוד הלכותיהן על דרך שאמרו חכמים "זאת תורת החטאת" (ויקרא ו, יח) שכל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב חטאת. ועוד אמרו חכמי האמת שכל נפש צריכה לתיקונה לעסוק בפרד"ס כפי מה שהיא יכולה להשיג ולידע וכל מי שיכול להשיג ולידע הרבה ונתעצל ולא השיג וידע אלא מעט צריך לבוא בגלגול עד שישיג וידע כל מה שאפשר לנשמתו להשיג מידיעת התורה הן בפשטי ההלכות הן ברמזים ודרשות וסודות. כי כל מה שנשמתו יכולה להשיג ולידע מידיעת התורה זהו תיקון שלימותה ואי אפשר לה להתתקן ולהשתלם בצרור החיים את ה' במקורה אשר חוצבה משם בלתי ידיעה זו ולכן אמרו חכמים "אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו" (פסחים נ.) כדי שלא יצטרך לבוא בגלגול לעולם הזה. ע"כ. 
וכן כתב בספר מסילת ישרים (פרק א) שתכלית בואו של האדם לעולם הוא לקיים מצוות: והנה מה שהורונו חכמינו זכרונם לברכה הוא, שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו. ומקום העידון הזה באמת הוא העולם הבא. אך הדרך כדי להגיע אל מחוז חפצנו זה, הוא זה העולם. והאמצעים המגיעים את האדם לתכלית הזה, הם המצוות. ומקום עשיית המצוות הוא רק העולם הזה. על כן הושם האדם בזה העולם בתחלה כדי שעל ידי האמצעים האלה המזדמנים לו כאן יוכל להגיע אל המקום אשר הוכן לו, שהוא העולם הבא. ע"כ. וברור שחלק מהמצוות היא מצות תלמוד תורה, וצריך בלימוד תורה להשלים כל חלקי הפרד"ס.