אדם שאומר שהוא נביא, איך נדע שהוא נביא אמת?


א שאלה. אדם שאומר שהוא נביא, איך נדע שהוא נביא אמת?

תשובה. הבדיקה היא אם יודע עתידות פעמים רבות. אם צדק בכל דברי העתידות, וכן לא שינה דבר מדברי התורה, הרי הוא נביא אמת. ואם טעה אפילו פעם אחת בדבר אחד מדברי נבואתו, הרי הוא נביא שקר.

מקורות: כ"כ הרמב"ם (הלכות יסודי התורה י, א) כל נביא שיעמוד לנו ויאמר שה' שלחו אינו צריך לעשות אות כאחד מאותות משה רבינו או כאותות אליהו ואלישע שיש בהם שינוי מנהגו של עולם, אלא האות שלו שיאמר דברים העתידים להיות בעולם ויאמנו דבריו שנאמר "וכי תאמר בלבבך איכה נדע את הדבר אשר לא דברו ה'" (דברים יח, כא). לפיכך כשיבוא אדם הראוי לנבואה במלאכות השם ולא יבוא להוסיף ולא לגרוע אלא לעבוד את ה' במצות התורה אין אומרין לו קרע לנו הים או החיה מת וכיוצא באלו ואחר כך נאמין בך, אלא אומרים לו אם נביא אתה אמור דברים העתידים להיות והוא אומר ואנו מחכים לראות היבואו דבריו אם לא יבואו, ואפילו נפל דבר קטן בידוע שהוא נביא שקר, ואם באו דבריו כולן יהיה בעינינו נאמן. 
ועוד כתב שם הרמב"ם (בהלכה ב) ובודקין אותו פעמים הרבה אם נמצאו דבריו נאמנים כולן הרי זה נביא אמת, כמו שנאמר בשמואל "וידע כל ישראל מדן ועד באר שבע כי נאמן שמואל לנביא לה'" (שמואל א ג, כ). 
ועוד כתב שם הרמב"ם שם (בהלכה ד) אם הנביא התנבא דבר פורענות ולא עמדו דבריו, אין זה אומר שהוא נביא שקר, שיתכן שהקב"ה מחל על עוונותיהם. וזה לשונו: "דברי הפורענות שהנביא אומר כגון שיאמר פלוני ימות או שנה פלונית רעב או מלחמה וכיוצא בדברים אלו אם לא עמדו דבריו אין בזה הכחשה לנבואתו, ואין אומרים הנה דבר ולא בא, שהקב"ה ארך אפים ורב חסד ונחם על הרעה ואפשר שעשו תשובה ונסלח להם כאנשי נינוה, או שתלה להם כחזקיה. אבל אם הבטיח על טובה ואמר שיהיה כך וכך ולא באה הטובה שאמר, בידוע שהוא נביא שקר, שכל דבר טובה שיגזור האל אפילו על תנאי אינו חוזר". 
ועוד כתב שם הרמב"ם שם (בהלכה ה): נביא שנודעה נבואתו והאמינו בדבריו פעם אחר פעם או שהעיד לו נביא והיה הולך בדרכי הנבואה אסור לחשב אחריו ולהרהר בנבואתו שמא אינה אמת, ואסור לנסותו יותר מדאי ולא נהיה הולכים ומנסים לעולם שנאמר "לא תנסו את ה' אלהיכם כאשר נסיתם במסה" (דברים ו, טז) שאמרו "היש ה' בקרבנו אם אין" (שמות יז, ז). אלא מאחר שנודע שזה נביא יאמינו וידעו כי ה' בקרבם ולא יהרהרו ולא יחשבו אחריו. ע"כ.