מה הוא העולם הבא?


ג שאלה. מה הוא העולם הבא?

תשובה. זו הנאה רוחנית שאין לנו השגה בה כלל, והיא הטובה הצפונה לצדיקים והיא החיים שאין מות עמהן, והטובה שאין עמה רעה כלל.

ולדעת הרמב"ם העולם הבא אין בו גוף אלא נפשות הצדיקים בלבד, כמלאכי השרת. וצדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה, דהיינו שיודעים ומשיגים מאמיתת הקדוש ברוך הוא ישתבח שמו מה שאינם יודעים כשהיו בגוף. ולדעת הרמב"ן בעולם הבא יהיה גוף ונשמה.

מקורות: כן כתב הרמב"ם (הלכות תשובה ח, א): הטובה הצפונה לצדיקים היא חיי העולם הבא והיא החיים שאין מות עמהן והטובה שאין עמה רעה. הוא שכתוב בתורה "למען ייטב לך והארכת ימים" (דברים כב, ז) מפי השמועה למדו למען ייטב לך לעולם שכולו טוב 'והארכת ימים' לעולם שכולו ארוך, וזהו הוא העולם הבא. שכר הצדיקים הוא שיזכו לנועם זה ויהיו בטובה זו, ופרעון הרשעים הוא שלא יזכו לחיים אלו אלא יכרתו וימותו. וכל מי שאינו זוכה לחיים אלו הוא המת שאינו חי לעולם אלא נכרת ברשעו ואבד כבהמה, וזהו כרת הכתובה בתורה שנאמר "הכרת תכרת הנפש ההיא" (במדבר טו, לא). מפי השמועה למדו 'הכרת' בעולם הזה 'תכרת' לעולם הבא, כלומר שאותה הנפש שפרשה מן הגוף בפטירתה מהעולם הזה, אינה זוכה לחיי העולם הבא, שגם מהעולם הבא נכרתת. 
וברמב"ם שם (בהלכה ב): העולם הבא אין בו גוף וגויה אלא נפשות הצדיקים בלבד בלא גוף כמלאכי השרת. הואיל ואין בו גויות אין בו לא אכילה ולא שתייה ולא דבר מכל הדברים שגופות בני אדם צריכין להן בעולם הזה, ולא יארע דבר בו מן הדברים שמארעין לגופות בעולם הזה, כגון ישיבה ועמידה ושינה ומיתה ועצב ושחוק וכיוצא בהן. כך אמרו חכמים הראשונים "העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא תשמיש אלא צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהן ונהנין מזיו השכינה" (ברכות יז.). הרי נתברר לך שאין שם גוף. ומהו זהו שאמרו "נהנין מזיו שכינה" שיודעים ומשיגין מאמתת הקדוש ברוך הוא מה שאינם יודעים כשהיו בגוף האפל השפל. 
וברמב"ם שם (בהלכה ג): כל נפש האמורה בענין זה אינה הנשמה הצריכה לגוף אלא צורת הנפש שהיא הדעה שהשיגה מהבורא כפי כוחה והשיגה הדעות הנפרדות ושאר המעשים. חיים אלו אין עמהם מות. שאין המות אלא ממאורעות הגוף, ואין שם גוף. ונקראו צרור החיים שנאמר "והיתה נפש אדוני צרורה בצרור החיים" (שמואל כה, כט). וזהו השכר שאין שכר למעלה ממנו, והטובה שאין אחריה טובה והיא שהתאוו לה כל הנביאים. וחכמים קראו לה דרך משל לטובה זו המזומנת לצדיקים סעודה, וקורין לה בכל מקום העולם הבא. 
הנקמה שאין נקמה גדולה ממנה שתכרת הנפש ולא תזכה לאותן החיים, שנאמר "הכרת תכרת הנפש ההיא עונה בה" (במדבר טו, לד). וזה האבדון הוא שקורין אותו הנביאים דרך משל באר, שחת, אבדון, תפתה ועלוקה וכל לשון כלייה והשחתה קוראין לו, לפי שהיא הכלייה שאין אחריה תקומה וההפסד שאינו חוזר לעולם. 
וברמב"ם שם (בהלכה ו): שמא תקל בעיניך טובה זו ותדמה שאין שכר המצות והיות האדם שלם בדרכי האמת אלא להיותו אוכל ושותה מאכלות טובות, ולובש בגדי שש ורקמה ושוכן באהלי שן ומשתמש בכלי כסף וזהב ודברים הדומים לאלו כמו שמדמין אלו הערביים הטפשים האוילים השטופים בזמה. אבל החכמים ובעלי דעה ידעו שכל הדברים האלו דברי הבאי והבל הם ואין בהם תועלת ואינה טובה גדולה אצלנו בעולם הזה, אלא מפני שאנו בעלי גוף וגויה וכל הדברים האלו צרכי הגוף הם ואין הנפש מתאוה להם ומחמדתן אלא מפני צורך הגוף, כדי שימצא חפצו ויעמוד על בוריו, ובזמן שאין שם גוף נמצאו כל הדברים האלו בטלים. הטובה הגדולה שתהיה בה הנפש בעולם הבא אין שום דרך בעולם הזה להשיגה ולידע אותה, שאין אנו יודעים בעולם הזה אלא טובת הגוף ולה אנו מתאוין אבל אותה הטובה גדולה עד מאד ואין לה ערך בטובות העולם הזה אלא דרך משל אבל בדרך האמת שנערוך טובת הנפש בעולם הבא בטובות הגוף בעולם הזה במאכל ובמשתה אינו כן, אלא אותה הטובה גדולה עד אין חקר ואין לה ערך ודמיון, הוא שאמר דוד (תהלים לא, כ) "מה רב טובך אשר צפנת ליראיך פעלת לחוסים בך נגד בני אדם". 
וברמב"ם שם (בהלכה ז): וכמה כמה דוד והתאוה לחיי העולם הבא שנאמר "לולא האמנתי לראות בטוב ה' בארץ חיים" (תהלים כז, יג). כבר הודיעונו החכמים הראשונים שטובת העולם הבא אין כח באדם להשיגה על בוריה ואין יודע גודלה ויופיה ועצמה אלא הקדוש ברוך הוא לבדו. ושכל הטובות שמתנבאים בהם הנביאים לישראל אינן אלא לדברים שבגוף שנהנין בהן ישראל לימות המשיח, בזמן שתשוב הממשלה לישראל. אבל טובת חיי העולם הבא, אין לה ערך ודמיון ולא דמוה הנביאים כדי שלא יפחתו אותה בדמיון. הוא שישעיהו (סד, ג) אמר "עין לא ראתה אלהים זולתך יעשה למחכה לו". כלומר הטובה שלא ראתה אותה עין נביא, ולא ראה אותה אלא אלהים, עשה אותה האלהים לאדם שמחכה לו. אמרו חכמים (ברכות לד:) כל הנביאים כולן לא ניבאו אלא לימות המשיח אבל העולם הבא עין לא ראתה אלהים זולתך. עכ"ל הרמב"ם. 
ובענין מחלוקת הרמב"ם והרמב"ן אם העולם הבא הוא רוחני בלבד, או נפש וגוף כדעת הרמב"ן, ראה בתשובה הבאה.