מה תפקיד האיש ביהדות?


א שאלה. מה תפקיד האיש ביהדות?

תשובה. לקיים מצוות, שעל ידי כך מתקן את נשמתו. וכל יהודי צריך לקיים את כל המצוות שיכול לקיים, אלא שלכל אחד יועדו מצוות שיש לו יותר התעוררות לקיים, ובהם צריך לשים דגש. וחלק מזה הוא להקים בית ולקיים מצות פריה ורביה וישוב העולם, ולפרנס את אשתו וילדיו בכבוד ולחנכם ליראת שמים.

מקורות: תפקיד כל אדם בעולם הוא לקיים את מצוות הקב"ה כל אחד לפי מצבו, צריך לקיים מה שיכול לקיים. וכל יהודי צריך לקיים תרי"ג מצוות. ואם תחסר לו איזו מצוה יבוא בגלגול בכדי להשלים את החסר, כמבואר בתניא (אגרת הקודש פרק ז) "כל נפש מישראל צריכה לבוא בגלגול לקיים כל תרי"ג מצות". ומטרת המצוות הן להתענג על ה' בעולם הבא כמבואר בספר מסילת ישרים (פרק א) הורונו חז"ל שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול מכל העידונים שיכולים להמצא. ומקום העידון הזה באמת הוא העולם הבא. אך הדרך כדי להגיע אל מחוז חפצנו זה, הוא זה העולם. והאמצעים המגיעים את האדם לתכלית הזה, הם המצוות אשר צונו עליהן האל יתברך שמו. ומקום עשיית המצוות הוא רק העולם הזה. והוא מה שאמרו, זכרונם לברכה (עירובין כב.) היום לעשותם ומחר לקבל שכרם. 
ומה שכתבנו שלכל אחד יש התעוררות לקיים מצווות מסוימות יותר משאר מצוות כן ביאר הרמב"ם על מה שאמרו חז"ל "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצות שנאמר (ישעיה מב, כא) "ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר" (משנה מכות ג, יז), וביאר שם הרמב"ם "מיסודות האמונה בתורה שאם קיים האדם מצוה משלש עשרה ושש מאות מצוות כראוי וכהוגן ולא שתף עמה מטרה ממטרות העולם הזה כלל, אלא עשאה לשמה מאהבה כמו שביארתי לך, הרי הוא זוכה בה לחיי העולם הבא, לכן אמר רבי חנניה כי מחמת רבוי המצות אי אפשר שלא יעשה האדם אחת בכל ימי חייו בשלימות ויזכה להשארות הנפש באותו המעשה. וממה שהמורה על היסוד הזה שאלת רבי חנניה בן תרדיון מה אני לחיי העולם הבא, וענהו העונה כלום בא לידך מעשה, כלומר האם נזדמן לך עשיית מצוה ראוי, ענה לו שנזדמנה לו מצות צדקה בתכלית השלמות האפשרית, וזכה בה לחיי העולם הבא". 
וכן חזינן שהיו אמוראים שאמרו שהיו מקפידים במיוחד במצוות מסוימות כמבואר במסכת שבת (קיח:) אמר רב נחמן תיתי לי דקיימית שלש סעודות בשבת. אמר רב יהודה תיתי לי דקיימית עיון תפלה. אמר רב הונא בריה דרב יהושע תיתי לי דלא סגינא ארבע אמות בגילוי הראש. אמר רב ששת תיתי לי דקיימית מצות תפילין. ואמר רב נחמן תיתי לי דקיימית מצות ציצית. אמר ליה רב יוסף לרב יוסף בריה דרבה אבוך במאי זהיר טפי אמר ליה בציצית. ע"כ. הרי שכל יהודי יש לו לקיים ביתר שאת מצוות שיש לו בהם יותר התעוררות, מעבר לכל שאר (תרי"ג) המצוות שצריך לקיים (וכ"ה בתניא אגרת הקודש פרק ז ד"ה והנה).